CHALLENGES AND PROSPECTS FOR TRAINING FUTURE SPECIALISTS IN LIBRARY, INFORMATION, AND ARCHIVAL STUDIES IN TECHNICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.29

Keywords:

profession-oriented training, future specialists, library, information and archival studies, higher technical education institutions, digitalization, innovative educational technologies

Abstract

The article explores the key challenges and development prospects for training future specialists in library, information, and archival studies within technical higher education institutions, against the backdrop of digital transformation and the evolving demands of the information society. It highlights the increasing role of information and communication technologies (ICT), artificial intelligence, big data, and digital security in shaping the professional competencies required in the field. The study reveals that current educational programs often do not meet the expectations of the labor market due to outdated curricula, insufficient integration of digital tools, weak material and technical bases, and a lack of coordination between higher education institutions and employers. Drawing on a comprehensive review of national and international scholarly literature, the article analyzes effective pedagogical strategies and emphasizes the importance of interdisciplinary integration, soft skills development, and the application of practice-oriented teaching methods such as project-based learning, case studies, and dual education. The necessity of involving students in scientific research, fostering academic mobility, and aligning professional education with European standards is underscored. The study also identifies systemic issues including insufficient professional development of teaching staff, a shortage of structured internship opportunities, and low student motivation due to limited career visibility and support. A significant focus is placed on the urgent need for a national graduate employment monitoring system to ensure the relevance and quality of educational outcomes. The author concludes that addressing these challenges requires a balanced synthesis of national educational traditions with innovative global practices to ensure the effective preparation of competent, mobile, and digitally literate professionals in the fields of library, information, and archival science.

References

Аніщенко В., Байдулін Б., Михайличенко А., Радкевич В., Свистун В. та ін. Напрями реформування системи професійно-технічної освіти в умовах європейської інтеграції (досвід, аналіз, прогнози) : колективна монографія / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т проф.-техн. освіти. Київ : Педагогічна думка, 2012. 187 с.

Аніщенко В. М., Кремень В. Г. Соціальна мобільність: енциклопедія освіти. Київ: Юринком Інтер, 2008. 1040 с.

Бездрабко В. В. Актуальні проблеми документознавства в Україні. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2020. № 1. С. 26–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2020_1_8 (дата звернення: 08.04.2025).

Власова Г. Проблеми і перспективи підготовки фахівців з документознавства та інформаційної діяльності. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2004. № 1. С. 13–15.

Гайсинюк Н. А. Педагогічні засади підготовки документознавців в умовах інформатизації суспільства : автореф. дис. канд. пед. наук / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2003.

Гринькевич О. С., Садова У. Я., Левицька О. О. Міжнародний досвід моніторингу працевлаштування випускників та шляхи його застосування в україні. Демографія та соціальна економіка. 2019. № 1 (35), С. 126–138. URL: https://doi.org/10.15407/dse2019.01.114 (дата звернення: 08.04.2025).

Дегтяренко Т. М. Модифікація професійної підготовки фахівців у контексті модернізації системи спеціальної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. 3 (47). 3–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_3_3 (дата звернення: 08.04.2025).

Дубова С. В. Підготовка документознавців для сфери державного управління в Україні (1995–2008 рр.) : автореф. дис. канд. іст. наук. Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ, 2010.

Кухтяк О. Я. Інноваційні підходи до науково-методичного забезпечення професійної підготовки майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Молодь і ринок. 2018. №5(160), С. 179–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2018_5_34 (дата звернення: 08.04.2025).

Матвієнко О. В., Цивін М. Н. Вища інформаційна освіта: основні концепти визначення. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 3. С. 4–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2017_3_3 (дата звернення: 08.04.2025).

Матвієнко О. В., Цивін М. Н. Підготовка доументознавців в Україні: надання освітніх послуг розширюється у нових спеціальностях. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2019. № 1. С. 48–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2019_1_17 (дата звернення: 08.04.2025).

Навальська Т. В. Наступність здобуття вищої бібліотечно-інформаційної та архівної освіти в умовах реформування. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 1. С. 4–10. https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2017.150252 (дата звернення: 08.04.2025).

Палеха Ю. І. Основні чинники впливу на вузівську підготовку документохнавців. Студії архівної справи та документознавства. 2004. № 11. С. 168–172. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sasd_2004_11_18 (дата звернення: 08.04.2025).

Свердлик З. М. Практикоорієнтовне викладання дисципліни «Інформаційно-аналітична діяльність» як спосіб формування професійної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи». Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 3. С. 18–25. URL: https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2017.150334 (дата звернення: 08.04.2025).

Слободяник М. С. Становлення та розвиток вищої документознавчої освіти в Україні. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2011. № 3. С. 4–6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2011_3_1 (дата звернення: 08.04.2025).

Соляник, А. А. (2017). Сучасні проблеми стандартизації вищої бібліотечно-інформаційної освіти в Україні. Сучасна інформаційно-бібліотечна освіта: європейські орієнтири: Матеріали VII іжнародної науково-практичної конференції (с.11–16). Київ: УБА.

Сошинська В. Є. Формування комунікаційних компетентностей майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи». Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2017. № 4. С. 92–96. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2017_4_14 (дата звернення: 08.04.2025).

Супрун В.В. Модернізація професійної освіти як управлінська умова підготовки компетентних фахівців нової: зб. наук. пр. / Нац. акад. пед. наук України. Київ : АТОПОЛ ГРУП, 2017. 152 с.

Філіпова Л. Я. Інформаційно-документний профіль освітніх програм у контексті нової інтегрованої спеціальності. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2019. № 1. С. 48–55. URL: https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2019.165309 (дата звернення: 08.04.2025).

Яворська Т. М. Інформаційна складова в структурі професійних компетентностей майбутніх документознавців. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія. 2018. № 4. С. 71–77. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bdi_2018_4_11 (дата звернення: 08.04.2025).

Shlenova, M.Н. Formation of professional skills and business career management of future library students. Інноваційна педагогіка, 2024, № 68(1), 229–232, URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2024/68/part_1/47.pdf (дата звернення: 08.04.2025).

Shlenova, M. H. Theoretical and methodological foundations of information culture formation of future specialists in library, information and archival science. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 2024. №4, 42–49. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.4.7 (дата звернення: 08.04.2025).

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

SHLENOVA М. (2025). CHALLENGES AND PROSPECTS FOR TRAINING FUTURE SPECIALISTS IN LIBRARY, INFORMATION, AND ARCHIVAL STUDIES IN TECHNICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 208–218. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.29

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION