РОЗВИТОК КРЕАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНОГО ВЕКТОРА РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.11Ключові слова:
креативність, творчість, педагогічна творчість, креативна компетентність, позааудитор- на робота, квазіпрофесійна діяльність, професійно орієнтовані творчі завданняАнотація
Статтю присвячено актуальній темі формування креативної компетентності, розвитку творчого потен- ціалу майбутніх учителів початкових класів у процесі професійної підготовки в умовах євроінтеграції. Сучас- ні виклики, соціальне замовлення суспільства з виховання нового покоління «Z та Альфа» зумовлюють перео- смислення змісту і методів підготовки майбутніх учителів у вищій школі. Такі учні потребують креативного та інноваційного педагога, який може створити для них індивідуальну траєкторію особистісного зростання. Проаналізовано сутність поняття «креативна компетентність», яка є інтегративним утворенням, здатніс- тю реалізовувати професійні завдання на творчому рівні. У контексті формування креативної компетентності важливу роль відіграє розвиток творчих здібностей студентів, їх дивергентного мислення, педагогічної інтуї- ції, здатності нестандартно і швидко вирішувати педагогічні ситуації, схильності до педагогічної імпровіза- ції. Креативна компетентність майбутніх учителів початкових класів набувається на всіх етапах освітнього процесу у вищій школі. Представлено методичні особливості та досвід формування такої компетентності під час вивчення обов’язкових і вибіркових дисциплін, упровадження інноваційних форм і методів навчання, вико- ристання різних видів творчих завдань. Розвиток креативної компетентності студентів забезпечується під час організації творчо орієнтованої самостійної роботи здобувачів вищої освіти. Презентовано потенціал і можливості використання проєкту програми Еразмус+ Жан Моне Модуль (620252-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMOMODULE620252- EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO) у формуванні компонентів креативної компетентні студентів. Під час викладання у межах проєкту курсу «Підготовка майбутніх педагогів до впровадження європейського досвіду формування soft skills дітей дошкільного та молодшого шкільного засобами театральної діяльності» здобувачі вищої освіти виконують творчі завдання, спрямовані на підготовку до організації театральної діяльності дітей.
Посилання
Алєксєєва Г.М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності [Formation the readiness of future social educators to use computer technology in professional activities]: монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Вишнякова Н.Ф. Креативная акмеология. Психология высшего образования : монография : в 2-х т. Т. 2. Прикладная креативная акмеология. Изд. 2-е, доп. и перераб. Мн. : ООО «Дэбор», 1999. 300 с.
Воронцова Ж.В. Особливості самореалізації студентів в умовах університетського середовища. Наукові записки кафедри педагогіки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2010. Вип. ХХІІІ. С. 25–33.
Гильмутдинова Р.У. Креативная компетентность и ее структура. Акмеология. 2013. № 4. С. 46–49.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Демченко О., Вацьо М. Пізнавально-синкретична складова в підготовці майбутніх вихователів до розвитку соціальної обдарованості дітей. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. Кам’янецьПодільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип. 26 (1-2019). Ч. 1. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 64–70. DOI:10.32626/2309-9763.2019–26–1.64-70
Демченко О.П. Організація квазіпрофесійної діяльності майбутніх вихователів обдарованих дітей на практичних заняттях з педагогічних дисциплін. Інноваційна педагогіка. 2019. Випуск 14. Т. 1. С. 42–48.
Креативность как ключевая компетентность педагога: монография / под ред. М.М. Кашапова, Т.Г. Киселевой, Т.В. Огородовой. Ярославль : ИПК «Индиго», 2013. 392 с.
Морзе Н., Барна О., Вембер В., Кузьмінська О. Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2015. № 4. С. 17–27.
Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи / упоряд. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М. Київ, 2016. 34 с.
Павленко Л., Павленко М. Портфоліо, як засіб фіксації та накопичення освітніх досягнень студента. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 251–259.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)».
Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 12.08.2021).
Рибалка В.В. Психологія розвитку творчої особистості. Київ: ІМЗН, 1996. 165 с.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта першого (бакалаврського) рівня. Наказ МОН України від 23.03.2021 р. № 357. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 10.08.2021).
Цінько С.В. Підготовка майбутнього вчителя словесності до написання есе з учнями. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є.І. Коваленко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. № 4. С. 155–159.
Чубрей О.С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : моногр. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.
Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза. Высш. образование сегодня. 2010. № 1. С. 11–12.
Рedagogical Constitution of Europe (2013). URL: http://www.arpue.org/index.php/uk/chasopys-yevropeiskipedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy.