DEVELOPMENT OF CREATIVE COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF THE EUROPEAN INTEGRATION VECTOR OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.11Keywords:
creativity, pedagogical creativity, creative competence, extracurricular work, quasi-professional activity, professionally oriented creative tasksAbstract
The article is devoted to the topical issue of developing the creative potential of future primary school teachers in the course of professional training in the context of European integration. Modern challenges, the new social order of society for the education of Generation “Z and Alpha” lead to a rethinking of the training of future teachers in higher education. Such students need a creative and innovative teacher who can create for them an individual trajectory of personal growth. The essence of the concept of “creative competence”, which is an integrative education, the ability to implement professional tasks at the creative level, is analyzed. In the context of formation of creative competence the development of creative abilities of students, their divergent thinking, pedagogical intuition, ability to solve pedagogical situations out of the ordinary and quickly, tendency to pedagogical improvisation plays an important role. Creative competence of future primary school teachers is acquired at all stages of the educational process in higher education. The methodical features of the formation of such competence during the study of professional disciplines (“Theory and methods of education”, “History of pedagogy”, “Education and upbringing of a gifted child”), the use of different types of creative tasks, innovative forms and methods of teaching are presented. The development of creative competence of students is provided in the extracurricular creative work of the institution of higher education. The potential and possibilities of using the Erasmus + Jean Monnet Module project (620252-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE620252-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO) on the formation of components of creative competent students are presented. While teaching the course “Preparation of future teachers for the introduction of European experience in the formation of soft skills of preschool and primary school children through theatrical activities” students perform creative tasks aimed at preparing for the organization of children's theatrical activities.
References
Алєксєєва Г.М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності [Formation the readiness of future social educators to use computer technology in professional activities]: монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Вишнякова Н.Ф. Креативная акмеология. Психология высшего образования : монография : в 2-х т. Т. 2. Прикладная креативная акмеология. Изд. 2-е, доп. и перераб. Мн. : ООО «Дэбор», 1999. 300 с.
Воронцова Ж.В. Особливості самореалізації студентів в умовах університетського середовища. Наукові записки кафедри педагогіки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2010. Вип. ХХІІІ. С. 25–33.
Гильмутдинова Р.У. Креативная компетентность и ее структура. Акмеология. 2013. № 4. С. 46–49.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Демченко О., Вацьо М. Пізнавально-синкретична складова в підготовці майбутніх вихователів до розвитку соціальної обдарованості дітей. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. Кам’янецьПодільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип. 26 (1-2019). Ч. 1. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 64–70. DOI:10.32626/2309-9763.2019–26–1.64-70
Демченко О.П. Організація квазіпрофесійної діяльності майбутніх вихователів обдарованих дітей на практичних заняттях з педагогічних дисциплін. Інноваційна педагогіка. 2019. Випуск 14. Т. 1. С. 42–48.
Креативность как ключевая компетентность педагога: монография / под ред. М.М. Кашапова, Т.Г. Киселевой, Т.В. Огородовой. Ярославль : ИПК «Индиго», 2013. 392 с.
Морзе Н., Барна О., Вембер В., Кузьмінська О. Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2015. № 4. С. 17–27.
Нова українська школа : концептуальні засади реформування середньої школи / упоряд. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С., Коберник І., Ковтунець В., Макаренко О., Малахова О., Нанаєва Т., Усатенко Г., Хобзей П., Шиян Р. ; за заг. ред. Грищенка М. Київ, 2016. 34 с.
Павленко Л., Павленко М. Портфоліо, як засіб фіксації та накопичення освітніх досягнень студента. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 2. С. 251–259.
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)».
Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 12.08.2021).
Рибалка В.В. Психологія розвитку творчої особистості. Київ: ІМЗН, 1996. 165 с.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта першого (бакалаврського) рівня. Наказ МОН України від 23.03.2021 р. № 357. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення: 10.08.2021).
Цінько С.В. Підготовка майбутнього вчителя словесності до написання есе з учнями. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є.І. Коваленко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. № 4. С. 155–159.
Чубрей О.С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : моногр. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.
Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза. Высш. образование сегодня. 2010. № 1. С. 11–12.
Рedagogical Constitution of Europe (2013). URL: http://www.arpue.org/index.php/uk/chasopys-yevropeiskipedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy.