ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.12

Ключові слова:

комунікація, корекційна робота, мовленнєві порушення, мовленнєві навички, мовленнєвий розвиток дітей, розлади аутистичного спектру

Анотація

Мета роботи. Метою даної статті є комплексний аналіз етапів формування мовлення у дітей з розладами аутистичного спектра (РАС) з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей, сенсорних і соціальних бар’єрів, а також розробка уточненої моделі мовленнєвого розвитку, що може бути використана для покращення діагностики і корекційної роботи. Методологія. Методологічною основою дослідження слугує системний аналіз сучасних наукових джерел, нормативних документів ВООЗ, а також емпіричних даних, отриманих у результаті спостережень та практичних корекційних заходів. Застосовано порівняльний аналіз існуючих моделей мовленнєвого розвитку дітей з РАС, враховано психолінгвістичні та нейропсихологічні підходи, що сприяють глибшому розумінню специфіки мовленнєвого розвитку у цій категорії. Наукова новизна. Наукова новизна статті полягає у запропонуванні диференційованого підходу до виділення ключових етапів мовленнєвого розвитку дітей з РАС, зокрема у комплексному врахуванні сенсорних, мотиваційних, когнітивних та прагматичних бар’єрів. Особлива увага приділяється ролі ехолалії як потенційного комунікативного ресурсу, а також специфіці лексичного запасу, фонологічної пам’яті та порушенням соціального використання мовлення, що раніше було недостатньо досліджено. Висновки. Запропонована модель формування мовлення у дітей з РАС є динамічною та варіативною, що дозволяє враховувати індивідуальні особливості розвитку, рівень когнітивного функціонування, емоційно-вольові аспекти та вплив соціального середовища. Такий підхід відкриває нові перспективи для створення диференційованих та ефективних корекційних програм, спрямованих на підвищення якості комунікації та соціальної адаптації дітей з РАС, що є надзвичайно актуальним у сучасній педагогічній та медичній практиці. Подальші дослідження мають бути спрямовані на розробку методичних інструментів для ранньої діагностики та підтримки мовленнєвого розвитку у різних типів аутистичних проявів.

Посилання

Базима І. В. Особливості розвитку мовлення у дітей із розладами аутистичного спектра. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Серія : Психологія і педагогіка, 2020. № 49. С. 52–59.

Гончаренко М. П. Особливості лексичного розвитку у дітей з аутизмом. Педагогіка і психологія. 2021. Вип. 14. С. 65–74.

Данілавчюте Е. Діти з особливими освітніми потребами в інеклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. Київ : ІСП НАПН, 2018. № 3. С 8–18.

Іванова Н. П. Ехолалія у дітей із розладами аутистичного спектра: особливості та методи корекції. Психологія і суспільство. 2021. Т. 17. № 2. С. 110–118.

Ковальчук О. М. Рання діагностика мовленнєвих порушень у дітей з аутизмом. Проблеми дефектології. 2018. № 31. С. 70–78.

Козак В. М. Прагматичні порушення в аутизмі: аналіз досліджень та корекційні стратегії. Корекційна педагогіка. 2022. № 29 (1). С. 18–27.

Островська К. О. Аутизм: проблеми психологічної допомоги : навч. посібник. Львів : Вид. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 110 с.

Островська К. О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом : монографія. Львів : Навальківська М. Л., 2019. 519 с. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://odnb.odessa.ua/vnn/book/7125

Сидоренко Л. В. Мовленнєві порушення у дітей з аутизмом: синтаксичний аспект. Логопедія, 2020. Т. 8, № 3. С. 42–49.

Скрипник Т. В. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт». К. : Мандрівець, 2013. 240 с.

Тарасун В. В., Хворова Г. М. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом. К. : Наук. світ, 2004. 100 с.

Ткаченко І. І. Розуміння фігуральної мови у дітей з розладами аутистичного спектра. Психолого-педагогічні проблеми освіти, 2019. № 32. С. 88–95.

Шеремет М. К., Базима Н. В Корекційно-розвивальна робота з розвитку комунікативної функції мовлення у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку. Вип. 15. К-Подольський : Медобори, 2015. С. 369–378.

Шеремет М. К., Базима Н. В. Розуміння та виконання інструкцій дошкільниками з аутизмом. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2018. C. 112–119.

Шульженко Д. І. Психологія інклюзивної освіти учнів зі спектром інтелектуальних та аутистичних порушень (спів-авт. В. М. Синьов). Актуальні питання корекційної освіти. 2017. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/sinov-vm-shulzhenko-di-psihologija-inkljuzivnoi-osviti-uchniv-zi-spektrom-intelektualnih-ta-autistichnih-porushen.html

Ми маємо знати більше про аутизм. Тематичний номер «Педіатрія». № 2 (73). Офіційна статистика дітей з розладами аутистичного спектра. Health-ua.com. 2024. Режим доступу: https://health-ua.com/newspaper/tn_pediatriya/76826-tematichnij-nomer-pedatrya--2-73-2024-r (дата звернення: 20.06.2025).

American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing, 2013. 59 с.

Clinical descriptions and diagnostic requirements for ICD-11 mental, behavioural and neurodevelopmental disorders, 2023. 322 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

ГОРБІЛЬ, Р. (2025). ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 80–85. https://doi.org/10.32782/apv/2025.3.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА