ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.19

Ключові слова:

форми організації навчання, види самостійної навчальної діяльності, умови самонавчання у виші

Анотація

У статті розкрито зміст самостійної роботи студентів у закладах вищої освіти, зосереджено увагу на її основних видах; висвітлено форми організації самостійної діяльності під час навчання; зазначено, що її ефек- тивність та результативність залежить від активності викладача та самого студента. Підкреслено, що залу- ченість до самостійної навчальної діяльності позитивно впливає на рівень формування самостійності та твор- чості майбутнього фахівця. З’ясовано, що самостійна діяльність – вид навчальної праці студента в закладі вищої освіти під час ауди- торних та позааудиторних занять, із метою засвоєння професійних знань, умінь і навичок та формування само- стійності. Схарактеризовано її види, залежно від характеру керівництва, рівня обов’язковості чи рівня ініціа- тивності, активності та творчості студента в освітньому процесі вищої школи. Зазначено, що показниками самостійності особистості під час навчання є вміння самостійно здобувати знання та накопичувати досвід, застосовувати їх для самоосвіти, використовувати у практичній діяльності. Акцентовано на тому, що успішність самостійної роботи залежить від поступовості залучення до неї: «пре- зентації» викладачем свого предмета (подачі матеріалу, роз’яснення способів його опрацювання та ін.); участі студента в опануванні та перетворенні інформації; контролю педагога та самоконтролю. При цьому навчальна діяльність самого студена передбачає підготовчий, тренувальний і творчо-дослідницький етапи. Виокремлено умови ефективної організації самостійної роботи студентів у закладах вищої освіти: зручне освітнє середовище вишу (систематичність, послідовність, поетапність, безперервність навчання); належне керівництво з боку викладача, доцільність застосування конкретних способів навчальної праці; збалансованість самодіяльності студента в аудиторний та позааудиторний час, раціональне використання часу; мотивація до самоосвіти тощо.

Посилання

Біленька І., Лазаренко Н. Організація самостійної роботи студента у закладах вищої освіти. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції «Забезпечення якості вищої освіти» 08–10 квітня 2020 р., Одеса, 2020. С. 526–528. URL: http://mv.onaft.edu.ua/download/konfer/82647.pdf

Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : посібник. Дрогобич : Коло, 2006. 608 с.

Котова А. Визначення сутності та змісту самостійної роботи студентів у вищих навчальних закладах. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-03/08kavhei.pdf

Кузьмінський А. Педагогіка вищої школи. Київ : Знання, 2005. 486 c.

Лаврентьєва О. Особливості організації самостійної роботи майбутніх учителів природничих дисциплін. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : монографія. кол. авторів / ред. проф. О.А. Коновала. Кривий Ріг : Книжкове видавництво Киреєвського, 2012. С. 66–93.

Литвин В. Українська культура й освіта в контексті суспільних трансформацій. Урядовий кур’єр. 2002. 24 вересня. № 175. С. 87–94.

Мачинська Н., Стельмах С. Сучасні форми організації навчального процесу у вищій школі. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 180 с.

Нагрибельна І. Самостійна робота в системі підготовки майбутніх учителів до навчання української мови в початкових класах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02. Херсон, 2016. 483 с.

Організація самостійної роботи студентів / за заг. ред. В.М. Король, В.П. Мусієнко, Н.Т. Токової. Черкаси : Вид-во ЧДУ, 2003. 216 c.

Gratton, R. Collaboration in students’ learning: the student experience. Support for Learning. 2019. № 34. P. 254–276. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9604.12261

Hockings, C. Reaching the students that student-centred learning cannot reach. British Educational Research Journal. 2009. № 35. P. 83–98. doi: https://doi.org/10.1080/01411920802041640

Zhoc, K., Chung, T., & King, R. (2018). Emotional intelligence (EI) and self-directed learning: Examining their relation and contribution to better student learning outcomes in higher education. British Educational Research Journal. 2018. № 44. P. 982–1004. doi: https://doi.org/10.1002/berj.3472

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-26

Як цитувати

ФЕДОРОВИЧ, А., & КАРПЕНКО, О. (2021). ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 124–130. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.19

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА