ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРАВОВОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.5Ключові слова:
педагогічні умови, правове виховання, старший дошкільний вік, заклад дошкільної освітиАнотація
У статті порушується проблема правового виховання дітей старшого дошкільного віку в умовах сучасного закладу дошкільної освіти як необхідна умова адаптації, соціалізації, правової культури дошкільників. Розкрито психолого-педагогічні особливості дітей старшого дошкільного віку з метою пошуку доступних і актуальних шляхів правового виховання. Із позицій сучасності подаються форми та методи правового виховання дітей стар- шого дошкільного віку, аналізуються труднощі, з якими доводиться стикатися педагогам під час здійснення правової освіти дошкільників. Визначено педагогічні умови правового виховання дітей старшого дошкільного віку в освітньому процесі сучасного закладу дошкільної освіти. Зміст правової освіти виступає пріоритетним методологічним орієнтиром, на якому базується розроблення шляхів правового виховання старших дошкільників в умовах життєдіяльності сучасного закладу дошкільної освіти (В. Ашиков, Г. Васянович, Н. Виноградова, М. Городиський, С. Козлова, В. Оксамитний, О. Рилєєва, І. Романова, Е. Руслова). В основу дослідження покладено чотири методологічні підходи до розуміння права, тобто основні способи осмислення правової реальності: правовий позитивізм; правовий об’єктивізм; правовий суб’єктивізм; правова інтерсуб’єктивність (П. Баранов, С. Максимов, О. Орлова, Е. Соловйов, О. Татаринцева, В. Тацій, В. Чефранов). Наукова новизна дослідження криється в уточненні сутності поняття «правове виховання» та розкритті змістової характеристики феномену «правове виховання дітей старшого дошкільного віку». Зміст запропонованого дослідження передбачає наступність між дошкільною та початковою освітою, зокрема, авторські розробки суголосні з громадянською компетентністю Нової української школи. Результати дослідження підтвердили, що зміст правової освіти мають репрезентувати розуміння дефініцій, які підлягають формуванню у дітей старшого дошкільного віку, як-от: обов’язок, правила, дисципліна, відповідальність, право, правила поведінки, культура, повага, закон, Конституція України, права людини.
Посилання
Базовий компонент дошкільної освіти / під ред. наук. керівництвом Т.О. Піроженко. Київ, 2021, 37 с.
Божович Л.И. Личность и её формирование в детском возрасте. Москва : Просвещение, 1968. 398 с.
Дитинство в Україні: права, гарантії, захист: зб. доп. Київ : АТ видав. «Столиця», 1998. 245 с.
Дронжек Н.В. Особливості правового виховання дітей старшого дошкільного віку на сучасному етапі розвитку дошкільної освіти. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2014. II (16). Issue: 33. S. 46–48.
Задорожна Г. Правове виховання особистості дитини: поняття, сутність, особливості. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 4 (7). С. 12–17.
Майор Н.С., Чаварга О.Ю. Правове виховання дошкільників − обов’язкова умова формування життєвої компетентності особистості. URL: http://zakinppo.org.ua/2010-06-02-07-11-30/2010-06-02-07-12-06
Ніколаєнко В.М. Правове виховання в ДНЗ. 3–6 роки. Харків : Вид. група «Онова», 2010. 206 с.
Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 1993. 111 с.
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О.І. Білан та ін. Тернопіль : Мандрівець, 2012. 264 с.
Програма розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі» / О.П. Аксьонова та ін. ; наук. кер. О.Л. Кононко. Київ : ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2019. 488 с.