ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ГРОМАДЯНСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ НУШ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.12

Ключові слова:

національно-патріотичне виховання, громадянські якості, національні традиції, національна культура, Нова українська школа

Анотація

Розвиток особистості громадянина України, формування інноватора і патріота з метою збереження цілісності вітчизняної держави передбачає формування громадянських якостей. Формування патріотизму в українському суспільстві залишається першочерговим як для держави, так і для системи освіти загалом. Заклади освіти є державно-громадськими установами, які організовують свою діяльність на ґрунті національної культури і національних традицій, які за змістом, формами роботи відповідають національно-культурним потребам України, її розвитку як суверенної держави. Отже, національно-патріотичне виховання є важливою складовою частиною сучасного освітнього процесу. Формування здатності людини, громадянина до активної діяльності у справах суспільства, держави на основі усвідомлення своїх прав та обов’язків із гармонійним поєднанням національно-патріотичних почуттів розглядається як громадянськість. Формування громадянських якостей взаємопов’язано із поняттям патріотизму, що сьогодні ототожнюється із захистом національних інтересів, наведенням порядку, забезпеченням соціальної справедливості. Патріотизм несе в собі повагу до інших народів, країн, їхньої культури. Повага до своєї країни, до її національних традицій, історії і багатої культури є основою будь-якого виховання. У 2017 році почалися реформи в загальній середній освіті – початок реалізації Концепції «Нова українська школа». Це реформа шкільництва Міністерства освіти та науки, яка передбачала створення школи, де діти будуть навчатися через діяльність. У 2017–2018 навчальному році 100 шкіл тестували новий стандарт, з 2018–2019 року усі перші класи навчаються за ним. Шкільне середовище в умовах НУШ має виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягає в тому, щоби слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу. Важливим напрямом є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів − Герба, Прапора, Гімну. Важливим аспектом національно-патріотичного виховання та формування громадянськості є повага та любов до державної мови. Мовне середовище завжди впливає на формування учнягромадянина, патріота України. Багато поколінь українців боролись за незалежність України, яка стала реальністю 24 серпня 1991 року. Сьогодні нашій державі ще тільки 30 років. Відзначаючи і вшановуючи своє державне тридцятиріччя, важливо у дитячому шкільному просторі провести його цікаво, привертаючи увагу до знакових подій і до постатей знакових наших сучасників, які активно брали участь у розбудові України.

Посилання

Антонець М. Найголовніше у педагогічній праці – знати дитину: до 85-річчя В. Сухомлинського. Педагогічна газета. 2003. № 7. С. 6.

Бех І. Життя як цінність у культурно-виховній інтерпретації В.О. Сухомлинського. Рідна школа. 2007. № 1. С. 7–8.

Бех І. Своєрідність громадянськості педагога за В.О. Сухомлинським. Педагогічна газета. 2007. № 12 (грудень). С. 4.

Вашуленко М. Педагогічна спадщина В.О. Сухомлинського у контексті сучасності. Педагогічна газета. 2004. № 2 (лютий). С. 2.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.10.2021).

Ігнатенко П. Р. Виховання громадянина: психолого-педагогічний і народознавчий аспекти. Київ, 1997. 252 с.

Інформація про знаменні та пам’ятні дати. URL: https://www.dilovamova.com (дата звернення: 12.10.2021).

Калашникова Л.М. Питання організації навчання у спадщині В.О. Сухомлинського. Педагогіка та психологія. 1999. Випуск 10. Частина 1. С. 13–14.

Кочубей Т., Ткачук Л. Ідея радості пізнання у педагогічній спадщині В. Сухомлинського: науково-методичний аспект. Інноватика у вихованні. 2019. Випуск 10. С. 85–93.

П’ять принципів виховання по-новому. URL: https://osvitoria.media/experience/p-yat-pryntsypiv-vyhovannyapo-novomu (дата звернення: 12.10.2021).

Рагозін М.П., Сухомлинська О.В. Громадянин – держава – громадянське виховання. Донецьк, 2001. 262 с.

Сухомлинська О.В. Ідеї свободи у поглядах В.О. Сухомлинського. Педагогіка і психологія. 2005. № 4. С. 106–115.

Сухомлинська О. Про ідеї та підходи до виховання моральності: український погляд. Шкільний світ. 2015. № 708 (4). С. 4–22.

Сухомлинский В.А. Как воспитать настоящего человека. Киев, 1975. 236 с.

Сухомлинский В.А. Родина в сердце. Москва, 1980. 175 с.

Ткачук Л.В. Педагогічне забезпечення успіху в навчанні молодших школярів у творчій спадщині В. О. Сухомлинського. Умань, 2016. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

БАТРУН, І. (2021). ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ГРОМАДЯНСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ НУШ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 76–83. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА