СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ, СПРЯМОВАНІ НА РОЗВИТОК ВИХОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУЧАСНИХ БАТЬКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.14

Ключові слова:

соціальна педагогіка, технологія, виховний потенціал сім’ї, батьки

Анотація

У статті розглянуто і проаналізовано низку сучасних соціально-педагогічних технологій, спрямованих на розвиток виховного потенціалу батьків, таких як: тренінгові програми для батьків на базі «Центру психологічної реабілітації населення» (Акименко), модель навчальної взаємодії учителя із сім’єю школяра у процесі формування педагогічної культури батьків (Цуркан), технологія формування усвідомленого батьківства у груповій взаємодії (Тюптя, Лук’яненко,), технологія соціально-педагогічної підтримки сім’ї і сімейного виховання (Т. Алєксєєнко), «Просвіта для батьків із числа внутрішньо переміщених осіб» (Трубавіна), модель партнерських відносин навчального закладу із сім’єю (Оржеховська, Кириченко, Ковганич). Змістово-методичне наповнення цих технологій охоплює різні форми роботи з батьками, такі як різноманітні методичні прийоми та техніки, які дають змогу впливати на емоційний, когнітивний, поведінковий компоненти батьківського ставлення (інтерактивна лекція, відеолекторій; круглий стіл, тренінг, семінар, майстер-клас, практикум, презентація, інформаційний дискурс, виїзне заняття, заняття із залученням фахівців, день відкритих дверей, екскурсія, батьківська парта, консультативні пункти, електронне листування тощо). Тренінгові технології впроваджуються завдяки принципам комплексності, добровільності, педагогічного оптимізму, врахування взаємозв’язку усвідомлюваних і неусвідомлюваних мотивів поведінки у кожного члена сім’ї, а їх ефективність досягається за рахунок поглиблення пізнання батьками самих себе, своїх психологічних особливостей, усвідомлення своїх дій і думок, зміцнення позитивних якостей особистості, набуття навичок адекватної поведінки у певних соціальних ситуаціях; вивчення світу дитинства як такого, поглибленого пізнання своєї дитини, її вчинків, емоцій, думок, а також на підставі знаходження оптимальних шляхів спілкування з дитиною, пошуку та використання адекватних методів виховання і розвитку дитини на основі її повного прийняття.

Посилання

Акименко Ю.Ф. Застосування тренінгових програм для батьків у роботі соціальних служб (на прикладі діяльності «Соціально-психологічного центру» у м. Славутичі). Проблеми соціальної роботи. 2012. № 1 (1). С. 38–48.

Алєксєєнко Т.Ф. (Ред.), Жданович Ю.М., Малиношевський Р.В., Куниця Т.Ю., Сергєєва, Н.В. Соціально-педагогічна підтримка дітей та учнівської молоді: монографія. Київ : ТОВ «Задруга», 2017. 168 с.

Алєксєєнко Т.Ф. (Ред.), Гончар Л.В., Куниця Т.Ю., Бибик Д.Д. Вимушені переселенці: соціально-педагогічні проблеми і досвід підтримки: монографія. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2020. 240 с.

Гончар Л.В. Формування гуманних взаємин батьків з дітьми молодшого та підліткового віку: монографія. Київ : ТОВ «Задруга». 2017. 360 с.

Гончар Л.В. (Ред.), Кравченко Т.В., Мачуська І.М., Павицька К.М., Хижняк А.В. Формування сімейних цінностей у дітей шкільного віку в сучасних соціокультурних умовах: монографія. Харків : «Друкарня Мадрид», 2016. 176 с.

Оржеховська В.М., Кириченко В.І., Ковганич Г.Г. Взаємодія навчального закладу і сім’ї: стратегії, технології, модель : навч. практ. зорієнт. посіб. Харків : «Точка», 2007. 192 с.

Сопівник І. В. Цінності сім’ї та батьківства у структурі ціннісних орієнтацій молоді України та Польщі. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. № 2 (42). Т. 1. С. 42–46.

Трубавіна І. Просвіта для батьків з числа внутрішньо переміщених осіб. Агресія. Анексія. Конфлікт. Соціально-педагогічна та психологічна відповідь на виклики для дітей : методичні рекомендації для педагогів дошкільних навчальних закладів. К. : Агентство «Україна». 2016. 100 с.

Тюптя О.В., Лук’яненко Н.М. Технологія формування усвідомленого батьківства в груповій взаємодії. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Київ, 2010. № 7 (9). С. 319–330.

Цуркан Т. Відкриті батьківські студії «Педагогічна культура батьків»: інформ.-метод. посібник. Чернівці, 2017. 172 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

ГОНЧАР, Л. (2021). СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ, СПРЯМОВАНІ НА РОЗВИТОК ВИХОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУЧАСНИХ БАТЬКІВ. Acta Paedagogica Volynienses, (5), 93–98. https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.14

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА