ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСОБІВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЩОДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧКИ РОЗУМІННЯ ПРОЧИТАНОГО В УЧНІВ 4-ГО КЛАСУ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ТРУДНОЩАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.4.26Ключові слова:
навичка розуміння прочитаного, діти молодшого шкільного віку, мовленнєві труднощі, цифрові технології, корекційно-розвиткова роботаАнотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування навички розуміння прочитаного в учнів 4-го класу з мовленнєвими труднощами. Авторами детально обґрунтовано актуальність теми та необхідність упровадження сучасних цифрових технологій у корекційно-розвиткову роботу з цією категорією дітей. Представлено результати емпіричного дослідження, які засвідчили, що в більшості учнів виявлено початковий та достатній рівні сформованості навички розуміння прочитаного. Це свідчить про суттєві труднощі у сприйнятті, аналізі, інтерпретації, критичному оцінюванні інформації в текстах різних видів, а також про часте нерозуміння змісту прочитаного.З метою розв’язання зазначеної проблеми запропоновано модернізацію освітнього процесу через інтеграцію цифрових технологій. Проведено системний порівняльний аналіз українських цифрових платформ Learning. ua, Childdevelop.com.ua та мобільного застосунку «Вивчаю – не чекаю» (Primary.org.ua) за критеріями: мета використання, тип завдань, адаптивність, інтерактивність, зручність використання, доступність та безперервність навчання. Наведено приклади різнопланових навчальних завдань з гіперпосиланнями в межах кожної із зазначених платформ. Запропоновано алгоритм використання інструментарію цифрових платформ у корекційно-розвитковій роботі з учнями 4-го класу з мовленнєвими труднощами для вдосконалення їхньої навички розуміння прочитаного. Алгоритм охоплює чотири етапи: аналіз можливостей обраної платформи; розроблення плану корекційно-розвиткових занять (з урахуванням характеристик платформи та адаптації завдань до потреб учнів); надання учням підтримки під час виконання завдань; оцінювання та моніторинг їхнього прогресу. Описані прикладні аспекти застосування цифрових технологій у формуванні навички розуміння прочитаного в учнів 4-го класу з мовленнєвими труднощами є актуальними, системними, ефективними та придатними до впровадження як фахівцями, так і батьками.
Посилання
Аркадьєва О. О. Обґрунтування методики вивчення навички читання у молодших школярів із ДЦП. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Т. 4, № 2. С. 14–21.
Бабич Н. М., Любенко Л. В. Дослідження навички читання у дітей молодшого шкільного віку з особливими освітніми потребами засобами сучасної типографіки. Norwegian Journal of development of the International Science. 2021. №4 (54). С. 6-12.
Вивчаю – не чекаю. Застосунок для учнів та учениць 1-4 класів, з яким навчатися весело : веб-сайт. URL : https://primary.org.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).
Ільяна В. Сучасні погляди на процес читання в структурі писемного мовлення. Особлива дитина: навчання і виховання. 2022. Т.107, №3. С. 52–62.
Коломоєць Т. Г. Використання цифрових технологій у логопедичній роботі. Науковий часопис (Корекційна педагогіка та спеціальна психологія). 2023. № 44. С. 17–23.
Мартиненко В. О. Індивідуальний підхід до формування і розвитку навички читання молодших школярів : метод. посіб. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 104 с.
Мілевська О. П. Проблеми функціонального забезпечення механізмів читання у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення. Психологія і педагогіка на сучасному етапі розвитку наук: актуальні питання теорії і практики: зб. наук. робіт учасників міжнародної наук.-практ. конф. : (18-19 грудня 2015 р., м. Одеса). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2015. С. 51–54.
Наказ МОН від 13 липня 2021 р. №813 Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-ocinyuvannya-rezultativ-navchannya-uchniv-1-4-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (дата звернення: 18.08.2024).
Нестеренко В. Ю., Осьмірко І. В. Особливості та переваги процесів цифровізації в освіті. Вища освіта за новими стандартами: виклики у контексті діджиталізації та інтеграції в міжнародний освітній простір: матеріали ІІ Міжнародної науково-методичної конференції. Харків. 2023. С. 27–29.
Попович Н. Ф., Лендел Н. В. Особливості розвитку мовлення молодших школярів на уроках літературного читання. Інноваційна педагогіка: теорія та методика навчання. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 36–40.
Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688) про затвердження Державного стандарту початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.08.2024).
Розвиток дитини : веб-сайт. URL : https://childdevelop.com.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).
Савченко О. Я. Розуміння молодшими школярами літературних творів: сутність процесу і засоби формування. Початкова школа. 2017. №8 (578). С. 6–12.
Стандартизація навчально-методичного забезпечення навчання молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення: навчально-методичний посібник / Данілавічютє Е. А., Трофименко Л. І., Ільяна В. М., Рібцун Ю. В., Мартинюк З. С., Грибань Г. В. м. Київ : Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярма- ченка НАПН України, 2022. 657 с.
Старагіна І. П., Терещенко В. М., Панченков А. О. Нова українська школа: розвиток читацької компетентності в учнів початкової школи в системі інтегрованого навчання : навч.– метод. посіб. Харків : Соняшник, 2020. 176 с.
Хомик Т. В., Войцехівська Д. О. Особливості використання ІКТ-технологій у корекційно-розвитковій роботі з молодшими школярами з порушеннями мовлення в процесі формування навички читання. IX Міжнародна науково-практична конференція «Study of world opinion regarding the development of science», 22-25 листопада 2022 року, Прага, Чехія. 2022. С. 382-386.
Learning.ua : веб-сайт. URL : https://learning.ua/ (дата звернення: 25.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





