ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НУШ У ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.13

Ключові слова:

компетентність, професійна компетентність учителя, реформа Нової української школи (НУШ), педагогічна практика, педагогічна інтернатура

Анотація

Актуальність окресленої проблеми полягає у потребі переосмислення змісту та організації педагогічної практики для формування професійної компетентності майбутніх учителів в умовах реалізації реформи Нової української школи. Для формування фахових компетентностей вчителя потрібен діяльнісний підхід в організації педагогічної освіти. Метою дослідження став аналіз наукових джерел із проблеми формування професійної педагогічної компетентності, визначення ключових компетентностей вчителя Нової української школи та окреслення шляхів удосконалення педагогічної практики. Виокремлено основні компоненти професійної компетентності майбутніх учителів на основі нового Професійного стандарту вчителя (2020). Концепція розвитку педагогічної освіти (2018) передбачає проведення комплексної реформи системи педагогічної освіти, включаючи структуру, зміст, методики і технології навчання, а також організацію практичної підготовки майбутніх учителів. Визначено, що не менш ніж половина обсягу практичної підготовки має відводитися виробничій практиці із самостійним виконанням професійних завдань. Підкреслено, що рівень педагогічної свободи вчителя у школі (вільний вибір освітніх програм, підручників) ускладнює уніфікацію методичної підготовки студентів без тісної взаємодії із закладами освіти. Запропоновано перед початком практики організацію спецкурсу з моделювання освітнього процесу в умовах Нової української школи. Визначено доцільність упровадження в освітню практику педагогічної інтернатури як системи заходів, що забезпечують удосконалення професійної компетентності вчителя. У висновках зазначено, що професійна компетентність учителя – поняття динамічне, його зміст і структура можуть змінюватися відповідно із процесами, що відбуваються в освіті та суспільстві, а педагогічна практика відіграє ключову роль у формування професійної компетентності та створює передумови для подальшого усвідомленого та вмотивованого професійного розвитку.

Посилання

Адольф В.А. Профессиональная компетентность современного учителя : монография. Красноярск : КрГУ, 1998. 286 с.

Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе : контекстный подход. Москва : Высшая школа, 1991. 207 с.

Воровка М.І., Проценко А.А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості : збірник наукових праць. Запоріжжя : КПУ. 2020. Вип. 69. Т. 2. С. 57–61.

Залізко І. Коучинг як метод професійного й особистісного розвитку. Практика управління закладом освіти. 2016. № 12. С. 12–17.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776 [On approval of the Concept of development of pedagogical education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of July 16, 2018 № 776]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennyakoncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 20.11.2021).

Професійна компетентність вчителя початкових класів : навчально-методичний посібник для вчителів / автори-упоряд. В.Є. Берека, А.В. Галас. Харків : Ранок, 2018. 496 с.

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти». 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelyaz-pochatkovoyi-osviti (дата звернення: 10.11.2021).

Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление развития и реализации. Москва : Академия, 2002. 412 с.

Романишина Л.М., Конох А.П. Особливості формування професійної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 1(7). С. 90–94.

Рудишин С.Д. Системний підхід до вищої освіти в Україні : освіченість, компетентність, національні цінності. Педагогіка і психологія : Вісник НАПН України. 2013. № 3(80). С. 69–75.

Сергійчук О. Професійна компетентність майбутнього вчителя. Підготовка студентів до майбутньої професійної діяльності : науково-теорет. зб. Випуск 1. Переяслав-Хмельницький : СКД, 2008. 254 с.

Уйсімбаєва Н. Вплив педагогічної практики на формування професійної компетентності майбутнього педагога. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Випуск 121. Серія : Педагогічні науки. Частина ІІ. 2013. С. 271–275.

Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу. Науковий посібник / за ред. С.І. Якименко. Київ : Слово, 2011. 464 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Як цитувати

ПРОКОПІВ, Л. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НУШ У ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 82–88. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.13

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА