FEATURES OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE NUSH TEACHERS IN THE PROCESS OF PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.13

Keywords:

competence, professional competence of a teacher, reform of the New Ukrainian School (NUSh), pedagogical practice, pedagogical internship

Abstract

The urgency of the outlined problem lies in the need to rethink the content and organization of pedagogical practice for the formation of professional competence of future teachers in the implementation of the reform of the New Ukrainian School. For the formation of professional competencies of teachers requires an activity approach in the organization of pedagogical education. The aim of the study was to analyze scientific sources on the formation of professional pedagogical competence, identify key competencies of teachers of the New Ukrainian School and outline ways to improve pedagogical practice. The main components of professional competence of future teachers on the basis of the new Professional Standard of Teachers (2020) are highlighted. The concept of development of pedagogical education (2018) provides for a comprehensive reform of the system of pedagogical education, including the structure, content, methods and technologies of teaching, as well as the organization of practical training of future teachers. It is determined that not less than half of the amount of practical training should be devoted to industrial practice with independent performance of professional tasks. It is emphasized that the level of pedagogical freedom of teachers in school (free choice of educational programs, textbooks) complicates the unification of methodological training of students without close cooperation with educational institutions. Before the beginning of practice it is offered to organize a special course on modeling of educational process in the conditions of the New Ukrainian School. The expediency of introduction of pedagogical internship in educational practice as a system of measures to improve the professional competence of teachers is determined. The conclusions state that the professional competence of a teacher is a dynamic concept, its content and structure can change in accordance with the processes taking place in education and society, and pedagogical practice plays a key role in forming professional competence and creates preconditions for further conscious and motivated professional development.

References

Адольф В.А. Профессиональная компетентность современного учителя : монография. Красноярск : КрГУ, 1998. 286 с.

Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе : контекстный подход. Москва : Высшая школа, 1991. 207 с.

Воровка М.І., Проценко А.А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості : збірник наукових праць. Запоріжжя : КПУ. 2020. Вип. 69. Т. 2. С. 57–61.

Залізко І. Коучинг як метод професійного й особистісного розвитку. Практика управління закладом освіти. 2016. № 12. С. 12–17.

Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776 [On approval of the Concept of development of pedagogical education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of July 16, 2018 № 776]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennyakoncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 20.11.2021).

Професійна компетентність вчителя початкових класів : навчально-методичний посібник для вчителів / автори-упоряд. В.Є. Берека, А.В. Галас. Харків : Ранок, 2018. 496 с.

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти». 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelyaz-pochatkovoyi-osviti (дата звернення: 10.11.2021).

Равен Дж. Компетентность в современном обществе. Выявление развития и реализации. Москва : Академия, 2002. 412 с.

Романишина Л.М., Конох А.П. Особливості формування професійної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі педагогічної практики. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 1(7). С. 90–94.

Рудишин С.Д. Системний підхід до вищої освіти в Україні : освіченість, компетентність, національні цінності. Педагогіка і психологія : Вісник НАПН України. 2013. № 3(80). С. 69–75.

Сергійчук О. Професійна компетентність майбутнього вчителя. Підготовка студентів до майбутньої професійної діяльності : науково-теорет. зб. Випуск 1. Переяслав-Хмельницький : СКД, 2008. 254 с.

Уйсімбаєва Н. Вплив педагогічної практики на формування професійної компетентності майбутнього педагога. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Випуск 121. Серія : Педагогічні науки. Частина ІІ. 2013. С. 271–275.

Формування професійної компетентності майбутнього вчителя в умовах вищого навчального закладу. Науковий посібник / за ред. С.І. Якименко. Київ : Слово, 2011. 464 с.

Published

2022-02-14

How to Cite

ПРОКОПІВ, Л. (2022). FEATURES OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE NUSH TEACHERS IN THE PROCESS OF PEDAGOGICAL PRACTICE. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 82–88. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.13

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION