КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.18Ключові слова:
практико-орієнтована підготовка, педагогічна практика, майбутній учитель початкової школи, Німеччина, Фінляндія, УкраїнаАнотація
У статті розглянуто основні аспекти практико-орієнтованої підготовки майбутнього вчителя початкової школи у вітчизняних та закордонних закладах вищої освіти. Проаналізовано оновлені стандарти вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта, в яких визначено вимоги до професійної підготовки здобувачів вищої освіти та окреслено перелік необхідних компетентностей, якими повинен володіти майбутній педагог. Акцентовано увагу на актуальності та важливості питання практичної підготовки у сучасних закладах вищої освіти. Визначено, що з погляду часової організації педагогічна практика може бути неперервною або інтенсивною (блочною), і розкрито характерологічні особливості цих видів педагогічної практики. Прикладами неперервної практичної підготовки є США та Велика Британія, інтенсивної – Німеччина. У статті схарактеризовано закордонний та вітчизняний досвід організації педагогічної практики та окреслено основні її види для здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта, здійснено їх порівняльний аналіз. Принципи проходження педагогічної практики в Україні розглянуто на прикладі Херсонського державного університету. Висвітлено специфіку організації та проведення педагогічної практики у закордонних закладах вищої освіти, зокрема Німеччині та Фінляндії, оскільки освітня система цих країн протягом багатьох років являється однією з найуспішніших у Європі та світі. Визначено, що європейський досвід професійної та практичної підготовки майбутніх учителів початкової школи відображає сучасні освітні вимоги, які полягають у формуванні компетентного та висококваліфікованого професіонала, який здатен реагувати на виклики суспільства та орієнтуватися у швидкоплинному потоці інформації. Вивчення прогресивних ідей, досвіду означених країн щодо практико-орієнтованої підготовки майбутнього вчителя початкової школи є важливим для впровадження найкращого європейського досвіду в освітній процес українських закладів вищої освіти.
Посилання
Бальоха А.С. Навчальна (природнича) практика: методичні рекомендації для студентів спеціальностей 012 Дошкільна освіта, 013 Початкова освіта денної форми навчання. Херсон : ТОВ «Борисфен-про», 2017. 34 с.
Блинов В.И. Педагогическая подготовка будущих учителей: прагматика перспективы // Педагогическая наука и практика: перспективы. Сб.науч.статей. Вып. 2. Москва : ИОО МОН РФ, 2004. 202 с. С. 41–53.
Бобраков С.В. Зміст та форми організації педагогічної практики у процесі підготовки майбутніх вчителів у ВНЗ Німеччини / Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко (педагогічні науки). № 15 (226). Луганськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченко, 2011. С. 244–251. URL: https://dspace.lgpu.org/bitstream/123456789/287/1/№%2015_226_2011_ПН_Ч.%202.pdf#page=245
Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / Авшенюк Н.М., Дяченко Л.М., Котун К.В., Марусинець М.М., Огієнко О.І., Сулима О.В., Постригач Н.О. Київ : ДКС «Центр», 2017. 83 с.
Орлов Л.В., Печинкина О.В. Современное педагогическое образование в Финляндии и Швеции: структура и содержание / Л.В.Орлов, О.В.Печинкина // Педагогика. Психология, 2015. С. 149–156.
Прохорова И.К. Роль педагогической практики в формировании профессиональных компетенций будущих педагогов / Педагогические науки. Евразийский союз ученых. № 11 (20). 2015. С. 56–58.
Скоробогатова М.Р. Развитие системы подготовки учителей начальных классов в Украине (вторая половина ХХ столетия): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Скоробогатова мария Растиславовна. Симферополь, 2010. 265 с.
Стандарт вищої освіти України для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti.