THE COMPARATIVE ANALYSIS OF PRACTICAL-ORIENTED TRAINING OF THE FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHER IN EUROPEAN COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.18

Keywords:

practice-oriented training, pedagogical practice, future primary school teacher, Germany, Finland, Ukraine

Abstract

The article considers on the main aspects of practice-oriented training of future primary school teachers in domestic and foreign higher education institutions. The updated standards of higher education in the specialty 013 Primary Education are analyzed, which define the requirements for professional training of applicants for higher education and outline the list of necessary competencies that a future teacher must have. Emphasis is placed on the relevance and importance of practical training in modern higher education institutions. It is determined that from the point of view of temporal organization pedagogical practice can be continuous or intensive (block) and the characterological features of these types of pedagogical practice are revealed. Examples of continuous practical training are the United States and Great Britain, intensive is Germany. The article characterizes the foreign and domestic experience of the organization and the main types of pedagogical practice of applicants for higher education in the specialty 013 Primary education, their comparative analysis. The principles of pedagogical practice in Ukraine are considered by the example of Kherson State University. The specifics of organizing and conducting pedagogical practice in foreign higher education institutions, in particular in Germany and Finland, are highlighted, as the educational system of these countries has been one of the most successful in Europe and the world for many years. It is determined that the European experience of professional and practical training of future primary school teachers reflects on modern educational requirements, which are to form a competent and highly qualified future professional who is able to respond to societal challenges and navigate the rapid flow of information. The study of progressive ideas, the experience of these countries in practice-oriented training of future primary school teachers is important for the implementation of the best European experience in the educational process of Ukrainian higher education institutions.

References

Бальоха А.С. Навчальна (природнича) практика: методичні рекомендації для студентів спеціальностей 012 Дошкільна освіта, 013 Початкова освіта денної форми навчання. Херсон : ТОВ «Борисфен-про», 2017. 34 с.

Блинов В.И. Педагогическая подготовка будущих учителей: прагматика перспективы // Педагогическая наука и практика: перспективы. Сб.науч.статей. Вып. 2. Москва : ИОО МОН РФ, 2004. 202 с. С. 41–53.

Бобраков С.В. Зміст та форми організації педагогічної практики у процесі підготовки майбутніх вчителів у ВНЗ Німеччини / Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко (педагогічні науки). № 15 (226). Луганськ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченко, 2011. С. 244–251. URL: https://dspace.lgpu.org/bitstream/123456789/287/1/№%2015_226_2011_ПН_Ч.%202.pdf#page=245

Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / Авшенюк Н.М., Дяченко Л.М., Котун К.В., Марусинець М.М., Огієнко О.І., Сулима О.В., Постригач Н.О. Київ : ДКС «Центр», 2017. 83 с.

Орлов Л.В., Печинкина О.В. Современное педагогическое образование в Финляндии и Швеции: структура и содержание / Л.В.Орлов, О.В.Печинкина // Педагогика. Психология, 2015. С. 149–156.

Прохорова И.К. Роль педагогической практики в формировании профессиональных компетенций будущих педагогов / Педагогические науки. Евразийский союз ученых. № 11 (20). 2015. С. 56–58.

Скоробогатова М.Р. Развитие системы подготовки учителей начальных классов в Украине (вторая половина ХХ столетия): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Скоробогатова мария Растиславовна. Симферополь, 2010. 265 с.

Стандарт вищої освіти України для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti.

Published

2022-02-14

How to Cite

ЧЕПУРНА, С. (2022). THE COMPARATIVE ANALYSIS OF PRACTICAL-ORIENTED TRAINING OF THE FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHER IN EUROPEAN COUNTRIES. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 115–122. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.18

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION