МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДЕКОРАТИВНОМУ МАЛЮВАННЮ ЗА МОТИВАМИ НАРОДНИХ ПРОМИСЛІВ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.2

Ключові слова:

методика декоративного малювання, національне виховання, діти старшого дошкільного віку, народні промисли України, принципи, завдання. етапи

Анотація

У статті схарактеризовано теоретичні аспекти методики навчання дітей старшого дошкільного віку деко- ративному малюванню за мотивами народних промислів України, в ході якої відбувається процес національного виховання. Виходячи із розуміння сучасних педагогічних підходів, визначено поняття «методика навчання дітей старшого дошкільного віку декоративному малюванню за мотивами народних промислів України», яке тракту- ється як сукупність взаємозв’язаних методів та прийомів навчання, які передбачають системну і планомірну роботу з декоративного малювання за мотивами народних промислів України в процесі спеціально організова- ного освітнього середовища закладу дошкільної освіти та спрямовані на виховання в дітей старшого дошкіль- ного віку любові до України, поваги до праці народних майстрів та національних цінностей українського народу. Розкрито сутність принципів, на яких ґрунтується методика – національної спрямованості, історизму, гумані- зації, диференційованого підходу та інтеграції. Визначені завдання навчання дітей старшого дошкільного віку декоративному малюванню, які спрямовані на ознайомлення з творами українського декоративного мистецтва – народною іграшкою, керамікою, килимарством, вишивкою; використанням в декоративному малюванні худож- ньо-стильових особливостей народних промислів України (розпис на гончарних і керамічних виробах сіл Опішня, Косова, Дибинців, орнаменти Решетилівських, Полтавських вишивок, Петриківський розпис на папері, дереві, пап’є-маше, розписи дерев’яних іграшок міст Яворова, Ужгорода та ін.). Методика навчання дітей старшо- го дошкільного віку декоративному малюванню складається з пропедевтичного, відтворюючого та творчого етапів, в кожному з яких визначено мету, методи та зміст педагогічної роботи з дітьми. Наведено тематику мистецтвознавчих розповідей, ігрових прийомів, дидактичних ігор, тематичних занять, які сприяють успішному навчанню дітей декоративному малюванню в контексті національного виховання.

Посилання

Артемова Л. В. Національний дитячий садок на Україні. Дошкільне виховання. 2003. № 6. С. 15–19.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (нова редакція): науковий керівник : Т.О. Піроженко / авт. кол. : О.М. Байєр, О.К. Безсонова, О.Г. Брежнєва та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2020/21.12/bazovyy%20komponent%20doshkillya.pdf (дата звернення 20.01.2022).

Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі : навч. посіб. / А.М. Богуш, Н.В. Лисенко. Київ : Вища школа, 2006. 407 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII, 1728 с.

Виховуємо базові якості особистості старшого дошкільника в умовах ДНЗ : методичний посібник / за заг. ред. Н. Гавриш. Харків : Мадрид, 2015. 220 с.

Дитина : Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. Проекту В.О. Огнев’юк ; авт.. кол. Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.] ; наук. ред. Г.В. Бєлєнька ; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2020. 440 с.

Закон України «Про дошкільну освіту». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 49, ст.

(редакція від 01.01.2021, підстава-978-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення 20.01.2022).

Котляр В. П. Основи образотворчого мистецтва і методика художнього виховання дітей : навч. посіб. Київ : Кондор, 2005. 198 с.

Кочерга О.В. Розвиток творчих здібностей дитини. Київ, 1998. 128 с.

Ликова І.О. Образотворча діяльність в дитячому садку. Харків : Ранок. 2008. 215 с.

Лозинська Є. Українське народознавство дітям дошкільного віку: методичний посібник для дошкільних закладів. Львів : Оріяна-Нова, 2008. 208 с.

Національно-патріотичне виховання дітей передшкільного віку засобами декоративного мистецтва України : навч. посіб. / укл. М.І. Ярославцева, І.В. Фролова, В.В. Ладика. Харків : КЗ «ХГПА», 2020. 162 с.

Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі : підручник для студентів / за заг. ред. Г.В. Сухорукової. Київ : Видавний Дім «Слово», 2010. 376 с.

Сірченко Л.І., Скиданова П.Я. Декоративне малювання та аплікація в дитячому садку. Київ, 1981. 64 с.

Смірнова М.В. Джерело художнього смаку ознайомлення дошкільників з народно декоративно-прикладним мистецтвом. Дошкільне виховання. 1991. № 1. С. 18‒19.

Терещенко О.П. Розвиток творчості старшого дошкільника в образотворчій діяльності : навч.–метод. посіб. Київ : Світич, 2009. 328 с.

Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку / О.М. Каплуновська, І.І. Кичата, Ю.М. Палець ; за наук. ред. О.Д. Рейпольської. Тернопіль : Мандрівець, 2016. 72 с.

Шульга Л.М. Упровадження технології розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях із малювання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2019. Вип. 23. Т. 3. С. 179–183.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-13

Як цитувати

БАКУМЕНКО, Т., ФРОЛОВА, І., & ЯРОСЛАВЦЕВА, М. (2022). МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДЕКОРАТИВНОМУ МАЛЮВАННЮ ЗА МОТИВАМИ НАРОДНИХ ПРОМИСЛІВ УКРАЇНИ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 9–17. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА