METHODOLOGY OF TEACHING DECORATIVE DRAWING TO OLDER PRESCHOOL CHILDREN BASED ON FOLK CRAFTS OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.2

Keywords:

methods of decorative drawing, national education, older preschool children, folk crafts of Ukraine, principles, tasks, stages

Abstract

The article describes the theoretical aspects of methodology of teaching decorative drawing to older preschool children based on Folk Crafts of Ukraine, during which the process of their national education takes place. Based on the understanding of modern pedagogical approaches, the concept of "methodology of teaching decorative drawing to older preschool children based on Folk Crafts of Ukraine" is defined, which is interpreted as a set of interrelated teaching methods and techniques that provide for systematic work on decorative drawing based on Folk Crafts of Ukraine in the process of a specially organized educational environment of preschool education institutions and are aimed at educating older preschool children to love Ukraine, respect for the work of folk Masters and national values of the Ukrainian people. The essence of the principles on which the methodology is based is revealed, namely national orientation, historicism, humanization, differentiated approach and integration. The tasks of teaching decorative drawing to older preschool children, which are aimed at getting acquainted with the works of Ukrainian decorative art, namely folk toys, ceramics, carpet weaving, embroidery; using in decorative painting of artistic and stylistic features of folk crafts of Ukraine (painting on pottery and ceramics of Opishnya, Kosovo, Dybyntsi, ornaments of Reshetyliv, Poltava embroideries, Petrykivka painting on paper, wood, papier-mâché, paintings of wooden toys of the cities of Yavoriv, Uzhgorod, etc.). Methodology of teaching decorative drawing to older preschool children consists of propaedeutic, reproductive and creative stages, each of which defines the purpose, methods and content of pedagogical work with children. The topics of art history stories, game techniques, didactic games, thematic classes that contribute to the successful teaching of children decorative painting in the context of national education are presented.

References

Артемова Л. В. Національний дитячий садок на Україні. Дошкільне виховання. 2003. № 6. С. 15–19.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (нова редакція): науковий керівник : Т.О. Піроженко / авт. кол. : О.М. Байєр, О.К. Безсонова, О.Г. Брежнєва та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/2020/21.12/bazovyy%20komponent%20doshkillya.pdf (дата звернення 20.01.2022).

Богуш А.М. Українське народознавство в дошкільному закладі : навч. посіб. / А.М. Богуш, Н.В. Лисенко. Київ : Вища школа, 2006. 407 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII, 1728 с.

Виховуємо базові якості особистості старшого дошкільника в умовах ДНЗ : методичний посібник / за заг. ред. Н. Гавриш. Харків : Мадрид, 2015. 220 с.

Дитина : Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. Проекту В.О. Огнев’юк ; авт.. кол. Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.] ; наук. ред. Г.В. Бєлєнька ; Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2020. 440 с.

Закон України «Про дошкільну освіту». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 49, ст.

(редакція від 01.01.2021, підстава-978-IX). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення 20.01.2022).

Котляр В. П. Основи образотворчого мистецтва і методика художнього виховання дітей : навч. посіб. Київ : Кондор, 2005. 198 с.

Кочерга О.В. Розвиток творчих здібностей дитини. Київ, 1998. 128 с.

Ликова І.О. Образотворча діяльність в дитячому садку. Харків : Ранок. 2008. 215 с.

Лозинська Є. Українське народознавство дітям дошкільного віку: методичний посібник для дошкільних закладів. Львів : Оріяна-Нова, 2008. 208 с.

Національно-патріотичне виховання дітей передшкільного віку засобами декоративного мистецтва України : навч. посіб. / укл. М.І. Ярославцева, І.В. Фролова, В.В. Ладика. Харків : КЗ «ХГПА», 2020. 162 с.

Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі : підручник для студентів / за заг. ред. Г.В. Сухорукової. Київ : Видавний Дім «Слово», 2010. 376 с.

Сірченко Л.І., Скиданова П.Я. Декоративне малювання та аплікація в дитячому садку. Київ, 1981. 64 с.

Смірнова М.В. Джерело художнього смаку ознайомлення дошкільників з народно декоративно-прикладним мистецтвом. Дошкільне виховання. 1991. № 1. С. 18‒19.

Терещенко О.П. Розвиток творчості старшого дошкільника в образотворчій діяльності : навч.–метод. посіб. Київ : Світич, 2009. 328 с.

Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку / О.М. Каплуновська, І.І. Кичата, Ю.М. Палець ; за наук. ред. О.Д. Рейпольської. Тернопіль : Мандрівець, 2016. 72 с.

Шульга Л.М. Упровадження технології розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку на заняттях із малювання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2019. Вип. 23. Т. 3. С. 179–183.

Published

2022-04-13

How to Cite

БАКУМЕНКО, Т., ФРОЛОВА, І., & ЯРОСЛАВЦЕВА, М. (2022). METHODOLOGY OF TEACHING DECORATIVE DRAWING TO OLDER PRESCHOOL CHILDREN BASED ON FOLK CRAFTS OF UKRAINE. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 9–17. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.2

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION