УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПЕДАГОГІКА ЯК ЗАСІБ ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ІЗ СОЦІАЛЬНИМ ДОВКІЛЛЯМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.4Ключові слова:
народна педагогіка, дошкільна освіта, соціальне довкілля, фольклор, морально-етичне вихованняАнотація
Мета роботи – дослідити потенціал використання української народної педагогіки як засобу ознайомлення дошкільників із соціальним довкіллям та формування у них базових соціальних компетенцій. У дослідженні використано культурологічний, історико-педагогічний та порівняльний методи для аналізу педагогічного потенціалу народної творчості, обрядів і традицій. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні нових підходів до інтеграції фольклорних елементів у навчально-виховний процес дошкільної освіти, що сприяє гармонійному поєднанню національної культурної спадщини зі сучасними педагогічними методами.Результати дослідження підтверджують, що українська народна педагогіка є потужним інструментом для формування морально-етичних цінностей, розвитку комунікативних навичок та закладання основ національної свідомості. Особливу увагу приділено використанню казок, прислів’їв, народних пісень, ігор та обрядів як ефективних засобів виховання. Інтеграція цих елементів у навчальний процес дозволяє дітям краще розуміти соціальні норми, взаємодіяти з оточенням і формувати толерантність до інших культур.Висновки свідчать, що застосування української народної педагогіки у дошкільній освіті сприяє розвитку цілісної, національно свідомої особистості, здатної адаптуватися до сучасних викликів. Перспективи дослідження передбачають розробку нових методик адаптації фольклорних елементів до сучасного освітнього середовища, а також вивчення їхнього впливу на соціалізацію дітей у контексті глобалізації.
Посилання
Ачкевич С. А. Народна педагогіка як ефективний засіб корекції комунікативних здібностей у дітей з церебральними порушеннями. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2020. № 39. С. 11–19.
Кучер Н. І. Збереження духовного здоров’я в дітей дошкільного віку засобами народної педагогіки: маг. роб.: спец. 012 Дошкільна освіта. наук. кер.: канд. пед. наук, доцент Н. В. Лісневська ; ГНПУ ім. О. Довженка. Глухів, 2023. 104 с.
Максимова О. О. Ознайомлення дітей з суспільним довкіллям : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2022. 175 с.
Мельничук Л. Б. Методика ознайомлення дошкільників з соціальним довкіллям: навчально-методичний посібник для студентів педагогічного факультету спеціальності 012 «Дошкільна освіта». Рівне : ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені акад. С. Дем’янчука», 2020. 92 с.
Мельничук Л.Б. Використання інтерактивних технологій у контексті підготовки майбутніх вихователів до ознайомлення дошкільників з соціальним довкіллям. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2017. Вип. 2. С. 85–91.
Стягунова О. О. Використання ідей української народної педагогіки у дошкільних навчальних закладах Донеччини в 60–90-х роках ХХ століття : дис. ... канд. пед. наук. Луганськ. 2012. 297 с.
Трифонова О. С., Самодєлова Ю. Л. Реалізація принципу народності у формуванні національно-мовленнєвої особистості старшого дошкільника засобами української народної іграшки. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 2. С. 191–196.
Boichenko, M., Nykyforov, A., & Hulei, O. (2020). Genesis of the Idea of Using Folk Arts and Crafts Elements in Teaching and Upbringing in Classical Ukrainian and Western European Pedagogical Thought. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), P. 123–132.
Kopchuk-Kashetska, M. 2021. Use of Means of Ukrainian Folk Pedagogy in Formation of Moral and Ethical Concepts in Extracurricular Educational Work . Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 8 (1). (Apr. 2021), 212–217.
Volchynskyi A. Introduction of Folk Physical Culture Traditions in the Educational Process of Senior Preschool Children. (2017). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 2(38), Р. 57–60.