UKRAINIAN FOLK PEDAGOGY AS A MEANS OF INTRODUCING PRESCHOOLERS TO THE SOCIAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.4

Keywords:

folk pedagogy, preschool education, social environment, folklore, moral and ethical upbringing

Abstract

The aim of the work is to explore the potential of using Ukrainian folk pedagogy as a means of introducing preschoolers to the social environment and developing their basic social competencies. The study employs cultural, historical- pedagogical, and comparative methods to analyze the pedagogical potential of folk art, rituals, and traditions. The scientific novelty of the research lies in identifying new approaches to integrating folkloric elements into the educational process in preschool education, contributing to a harmonious combination of national cultural heritage with modern pedagogical methods.The results of the study confirm that Ukrainian folk pedagogy is a powerful tool for forming moral and ethical values, developing communication skills, and laying the foundations of national consciousness. Particular attention is paid to the use of fairy tales, proverbs, folk songs, games, and rituals as effective means of upbringing. Integrating these elements into the educational process helps children better understand social norms, interact with their environment, and foster tolerance for other cultures.The conclusions indicate that the application of Ukrainian folk pedagogy in preschool education promotes the development of a holistic, nationally conscious personality capable of adapting to modern challenges. Future research prospects include the development of new methods for adapting folkloric elements to the contemporary educational environment and studying their impact on children’s socialization in the context of globalization.

References

Ачкевич С. А. Народна педагогіка як ефективний засіб корекції комунікативних здібностей у дітей з церебральними порушеннями. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2020. № 39. С. 11–19.

Кучер Н. І. Збереження духовного здоров’я в дітей дошкільного віку засобами народної педагогіки: маг. роб.: спец. 012 Дошкільна освіта. наук. кер.: канд. пед. наук, доцент Н. В. Лісневська ; ГНПУ ім. О. Довженка. Глухів, 2023. 104 с.

Максимова О. О. Ознайомлення дітей з суспільним довкіллям : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2022. 175 с.

Мельничук Л. Б. Методика ознайомлення дошкільників з соціальним довкіллям: навчально-методичний посібник для студентів педагогічного факультету спеціальності 012 «Дошкільна освіта». Рівне : ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені акад. С. Дем’янчука», 2020. 92 с.

Мельничук Л.Б. Використання інтерактивних технологій у контексті підготовки майбутніх вихователів до ознайомлення дошкільників з соціальним довкіллям. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ. 2017. Вип. 2. С. 85–91.

Стягунова О. О. Використання ідей української народної педагогіки у дошкільних навчальних закладах Донеччини в 60–90-х роках ХХ століття : дис. ... канд. пед. наук. Луганськ. 2012. 297 с.

Трифонова О. С., Самодєлова Ю. Л. Реалізація принципу народності у формуванні національно-мовленнєвої особистості старшого дошкільника засобами української народної іграшки. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 2. С. 191–196.

Boichenko, M., Nykyforov, A., & Hulei, O. (2020). Genesis of the Idea of Using Folk Arts and Crafts Elements in Teaching and Upbringing in Classical Ukrainian and Western European Pedagogical Thought. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), P. 123–132.

Kopchuk-Kashetska, M. 2021. Use of Means of Ukrainian Folk Pedagogy in Formation of Moral and Ethical Concepts in Extracurricular Educational Work . Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 8 (1). (Apr. 2021), 212–217.

Volchynskyi A. Introduction of Folk Physical Culture Traditions in the Educational Process of Senior Preschool Children. (2017). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 2(38), Р. 57–60.

Published

2025-05-01

How to Cite

BAKUMENKO Т. (2025). UKRAINIAN FOLK PEDAGOGY AS A MEANS OF INTRODUCING PRESCHOOLERS TO THE SOCIAL ENVIRONMENT. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 28–33. https://doi.org/10.32782/apv/2025.1.4

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION