ВПЛИВ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ НА КОГНІТИВНИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.20

Ключові слова:

рухова активність, кінезофілія, розумовий і фізичний розвиток, когнітивний розвиток, психомоторика

Анотація

У статті представлено вплив рухової активності на когнітивний розвиток дітей дошкільного віку. Актуальність теми дослідження обумовлюється погіршенням фізичного та психічного розвитку дітей дошкільного віку, що є свідченням зниження рухової активності. Однією з цінностей дошкільної освіти є «зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я». Своєчасно організована рухова активність закладає основи для подальшого ефективного її розвитку за іншими напрямами розвитку особистості дитини. Мета статті полягає у теоретичному вивченні та обґрунтуванні впливу рухової активності на когнітивний розвиток дітей дошкільного віку. Представлено дефініцію «рухова активність». Оптимальна рухова активність виконує роль своєрідного регулятора росту та розвитку організму дитини дошкільного віку. Завдяки достатній руховій діяльності діти дошкільного віку мають добре здоров’я, фізичний розвиток та швидше засвоюють фізичні вправи. Важливий фактор росту та розвитку організму дитини є кінезофілія – задоволення органічної потреби в рухах. Кінезофілія дає можливість до запровадження систематичних занять фізичною культурою не тільки на систематизованих тренуваннях і заняттях, а й у повсякденному житі Основна частина когнітивних можливостей проявляється в період дитинства. Аналіз наукових досліджень фізіологів, психологів, педагогів дозволив виділити поняття «психомоторика». Відомо, що в немовлячому періоді починає розвиватися моторна сфера. Поступовий розвиток моторики забезпечує становлення всіх психічних функцій дитини. У випадках занедбаності, несприятливих умов виховання у дитини можуть виникати затримки /порушення / уповільнення розвитку психічних процесів, які в подальшому компенсувати складно. Рухова активність є джерелом здоров’я, працездатності, а також фактором розвитку психомоторики, сприймання, уваги, мислення, пам’яті – когнітивної сфери дошкільника. Рухова активність є необхідною умовою для становлення та формування дитини не лише як біологічної істоти, а й соціального суб’єкта.

Посилання

Аршавский И. А. Ваш малыш может не болеть: физкультура для здоровья. Москва : Советский спорт, 1990. 30 с.

Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20 Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 14.12.2021).

Бар-Ор О., Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения. Київ : Олимп. л-ра, 2009. 527 c.

Вільчковський Е.С., Денисенко Н.Ф. Організація рухового режиму дітей дошкільних навчальних закладах: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2008. 128 с.

Вільчковський Е.С., Курок О.І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : навч. пос., Суми: 2005. 428 с.

Вільчковський Е.С., Біленька Г.В., Богініч О.Л. Сюжетні заняття з фізичної культури з дітьми дошкільного віку. Київ : ІЗМН, 1996. 76 с.

Ильин Е.П. Психомоторная организация человека. Санкт-Петербург : Питер, 2003. 382 с.

Левшунова К.В. Рухова активність в системі психічного благополуччя дошкільника. Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, том ІV, Вип.8, Київ : 2012. 168–178 с.

Левшунова К.В. Рухова активність як чинник психічного благополуччя дошкільників : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 23 с. URL : http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/3_1441877073.pdf (дата звернення: 14.12.2021).

Максименко С.Д. Загальна психологія. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 272 с.

Озеров В.П. Психомоторные способности человека. Дубна : Феникс, 2002. 310 с.

Пасічник В.М., Сосновський Д.Д. Оцінка фізичного і розумового розвитку дітей старшого дошкільного віку. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-07/12pvmspa.pdf (дата звернення: 15.12.2021).

Породько М.І. Корекція психомоторного розвитку дітей з розладами аутистичного спектру засобами фізичного виховання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2021. 201 с.

Сімко А.В. Психолого-педагогічні особливості організації рухової активності дітей дошкільного віку з психофізичними порушеннями в сім’ї. Актуальні питання колекційної освіти (педагогічні науки). 2016. Випуск № 8. URL : https://aqce.com.ua/vipusk-n8-2017/simko-av-psihologo-pedagogichni-osoblivosti-organizacii-ruhovoiaktivnosti.html (дата звернення: 14.12.2021).

Шалар О.Г. Ефективний шлях поліпшення рухової активності підлітків – процесуально-діяльнісний етап самостійних занять фізичними вправами. Теорія та методика фізичного виховання. 2003. № 4. С. 6–12.

Яворська Т Є. Гармонійний розвиток дитини дошкільного віку в процесі використання оздоровчих інноваційних технологій. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2013. № 5. С. 300–303.

Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries / S. Grantham-McGregor, Y.B. Cheung, S. Cueto [et al.]. Lancet. 2007. Vol. 369. P. 60–70.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

СУЯТИНОВА, К., & ШТУРКО, Г. (2022). ВПЛИВ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ НА КОГНІТИВНИЙ РОЗВИТОК ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 123–129. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА