ДО ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.23

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, молодші школярі, розлади, аутистичний спектр, психолого-педагогічний супровід, інклюзія, інклюзивне навчання, індивідуальна освітня траєкторія, освітня програма, адаптовані програми

Анотація

У статті розкрито питання організації психолого-педагогічного супроводу дітей молодшого шкільного віку із розладами аутистичного спектру та проведено навчальний експеримент, який складався з декількох етапів. На кожному етапі була розроблена та адаптована освітня програма як для групи (класу), так й індивідуальна для кожного учня з розладами аутистичного спектру, що складалася з трьох блоків: базового, програм корекції порушень пізнавальної сфери та програм корекції емоційно-вольового розвитку. Таким чином, під час проведення навчального експерименту ми виявили, що навчання учня з розладами аутистичного спектру в закладі загальної середньої освіти доцільно починати у корекційних класах малої наповнюваності з подальшим переходом такого учня в інклюзивний клас. Відповідне навчання може охоплювати кілька етапів: адаптаційно-діагностичний, змістово-організаційний, результативно-рефлексивний. Проте і під час адаптаційно-діагностичного етапу всім дітям необхідна соціальна інтеграція в школі. Після закінчення адаптаційно-діагностичного етапу в учнів із розладами аутистичного спектру формуються основи навчальної поведінки, а взаємодія і спілкування з дітьми та дорослими стають більш адекватними і відповідними соціальним нормам. Також розроблено систему моніторингу результатів освоєння адаптованої програми навчання, до завдань якої входило: 1) адаптувати систему оцінювання так, щоб діти з розладами аутистичного спектру могли досягти результатів і продемонструвати знання з предмета; 2) здійснити аналіз засвоєння знань і вмінь учнів та своєчасно вжити заходів для усунення прогалин; 3) здійснити збір та аналіз відомостей для розробки й корекції індивідуального освітнього маршруту учнів. Доведено, що введення індивідуального допоміжного засобу навчання допомагає дитині з розладами аутистичного спектру виконувати завдання, орієнтуючись на кінцевий результат, полегшує виконання проміжних операцій, зокрема пригадування раніше пройденого матеріалу. Одним із запропонованих нововведень було використання спеціалізованої системи моніторингу, що, з одного боку, дозволило адаптувати систему оцінювання так, щоб діти з розладами аутистичного спектру могли досягти результатів і продемонструвати знання з предметів, що вивчаються, а з іншого боку, давало змогу своєчасно вживати заходів для усунення прогалин. З’ясовано, що не всі діти з розладами аутистичного спектру можуть продовжувати навчання в інклюзивному класі навіть після навчання в корекційному класі. Таким учням доцільно продовжувати навчання у системі спеціальних шкіл. Під час навчального експерименту визначено, що командний підхід є однією з основних вимог до організації навчання дітей із розладами аутистичного спектру у школі. Важливо, щоб до складу команди входила достатня кількість фахівців для забезпечення комплексного і системного корекційно-розвивального впливу. Результати наукового дослідження можуть використовуватися для подальшої роботи у напрямі розробки спеціалізованих методів, технологій і форм навчання учнів із розладами аутистичного спектру на рівні початкової та основної освіти.

Посилання

Chamberlain B., Kasari C., Rotheram-Fuller E. (2007) Involvement or isolation. The social networks of children with autism in regular classrooms. Journal of Autism and Developmental Disorders. Vol. 37, pp. 230–242.

Cohen S., Bleiweiss J., Mouzakitis A., Fahim D. (2009) Strategies for Supporting the Inclusion of Young Students with Autism Spectrum Disorders. Focus on inclusive education. Vol. 8. No. 1, pp 1–7.

Haller B., Ralph S., Zacs Z. (2010) Confronting obstacle to inclusion: how the US news media report disability. Confronting Obstacles to Inclusion. International responses to developing inclusive education. London : Routledge, p. 9–30.

Hess K.L., Morrier M.J., Heflin M.J., Ivey M.L. (2008) Autism Treatment Survey: Services Received by Children with Autism Spectrum Disorders in Public School Classrooms. Journal of Autism and Developmental Disorders. Vol. 38, pp. 961–971.

Hilbert K., Piters T. (1998) Autizm: Meditsinskiye i pedagohicheskiye aspekty [Autism: Medical and Pedagogical Aspects].SPb. : ISPiP. (in Russian)

Kolupajeva A., Taranchenko O. (2010) Dity z osoblyvymy potrebamy v zahalnoosvitnomu prostori: pochatkova lanka: putivnyk dlia pedahohiv [Children with Special Needs in General Education: Primary Level. Guide for Teachers]. K. : ATOPOL. (in Ukrainian)

Lavrinenko L. (2017) Shkola dlia kozhnoho (okremi aspekty inkliuzyvnoi osvity): navch.-metod. posibnyk dlia kerivnykiv zakladiv osvity, uchyteliv ta vykhovateliv ZDO, HPD, shkil-internativ, metodystiv [School for Everyone (Separate Aspects of Inclusive Education): guide for directors of educational establishments, teachers and educators of preschool institutions, extended day groups, boarding schools, methodologists]. Chernihiv : Chernihivskyi natsionalnyi tekhnolohichnyi universytet (ChNTU). (in Ukrainian)

Myles B.S. (2005) Children and youth with Asperger syndrome: Strategies for success in inclusive settings. Thousand Oaks, CA : Corwin Press.

Nikolskaya O., Kostin I. (2015) Eshche raz pro osobyye obrazovatelnyye potrebnosti mladshego shkolnika s rasstroystvami autisticheskogo spektra [Again about Special Educational Needs of Junior Schooler with autism spectrum disorder]. Defectology. No. 6, pp. 17–26. (in Russian)

Sansosti J.M., Sansosti F.J. (2012) Inclusion for children with high-functioning autism spectrum disorders: definitions and decisions making. Psychology in the Schools. Vol. 49. No. 10, pр. 917–931.

Shargorodskaya L. (2006) Formirovaniye i razvitiye predmetno-prakticheskoy deyatelnosti na individualnykh zanyatiyakh [Formation and Development of Subject and Practical Activity at Individual Lessons]. M. : Terevinf. (in Russian)

Shevtsov A. (2009) Osvitni osnovy reabilitolohii [Educational Basics of Rehabilitation]. K. : MP Lesia. (in Ukrainian)

Skrypnyk T. (2008) Metodyka doslidzhennia psykhichnykh protsesiv u doshkilnykiv z autyzmom [Research Methodology of the Psychological Processes in the Preschoolers with Autism]. K. : Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)

Sofij N.Z. (2014) Osoblyvosti planuvannia v inkliuzyvnomu klasi: stvorennia indyvidualnoi navchalnoi prohramy [Specific Planning Features in an Inclusive Classs: Developing of Individual Educational Program]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy. Vol. 6, pp. 150‒154. (in Ukrainian)

Sokolova B. (2019) Teoretyko-metodychni zasady psykholohichnoho suprovodu shkoliariv iz syndromom Dauna [Theoretical and Methodological Principals of Psychological Support for the Schoolers with Down Syndrome] (Doctor’s Thesis), Kyiv. (in Ukrainian)

Tertychna N., Holovan, H. (2009) Kharakterystyka dynamiky zmin rozvytku emotsiinoi sfery ditei z syndromom Dauna doshkilnoho viku v ramkakh inkliuzyvnoi osvity [The Characteristics of Changes Dynamics of the Development of the Emotional Sphere of the Preschoolers with Down Syndrome in Inclusive Education]. Naukovyi visnyk natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O.O. Bohomoltsia. Vol. 2, pp. 148–154. (in Ukrainian)

Yakovleva S. (2013) Osoblyvosti proiavu psykhofiziolohichnykh funktsii u ditei z vadamy rozvytku [Specific Features of the Display of Psychological and Physical Functions in the Children with Developmental Disorders]. Kherson : Vyshemyrskyi V.S. (in Ukrainian)

Zasenko V., Kolupaieva A., Makarchuk N., Shynkarenko V. (ed.) (2014) Realizatsiia onovlenoho zmistu osvity ditei z osoblyvymy potrebamy: pochatkova lanka : navch.-metod. posibnik [The Realization of the Renewed Content of the Education for Children with Special Needs: Primary Level: reference book]. Kyiv. (in Ukrainian)

Zlenko L., Husak R., Vakulenko I., Pokryshka V. (ed.) (2013) Pro orhanizatsiiu navchannia ta vykhovannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: metod. rekom. [About Teaching Organization of the Children with Special Educational Needs in General Secondary Education Establishments: references]. Chernihiv : ChOIPPO imeni K.D. Ushynskoho. (in Ukrainian)

Zvereva E. (2014) Razvitiye konstruktivnoy deyatelnosti na modeli risovaniya [The Development of Constructive Activity on the Drawing Model]. Autism and Developmental Disorders. Vol. 2 (43), pp. 22‒31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

БІЛАН, В. (2022). ДО ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 141–151. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.23

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА