ФІЗИЧНИЙ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СТАН ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗІ СКЛАДНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.27

Ключові слова:

зріст, життєвий індекс, силовий індекс, діти зі складними порушеннями розвитку

Анотація

Статтю присвячено проблемі вивчення порушень у фізичному та функціональному стані дітей середнього шкільного віку зі складними порушеннями розвитку. Мета роботи полягає в обґрунтуванні особливостей фізичного та функціонального стану дітей середнього шкільного віку зі складними порушеннями розвитку порівняно зі здоровими однолітками. Для досягнення поставленої мети були використані методи теоретичного рівня дослідження (аналіз, синтез, індукція, дедукція), емпіричного рівня дослідження (антропометричні й медико-біологічні), методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 58 дівчат і 52 хлопця середнього шкільного віку зі складними порушеннями розвитку (порушення інтелекту та слуху) і 146 здорових однолітків (77 дівчат та 69 хлопців). Аналіз показників фізичного розвитку в дівчат і хлопчиків середнього шкільного віку також засвідчили наявність достовірних відмінностей між дітьми зі складними порушеннями розвитку та їхніми однолітками, які не мали складних порушень розвитку. За показником довжини тіла не вдалося зафіксувати статистично достовірних відмінностей між хлопчиками та дівчатами зі складними порушеннями розвитку (р˃0,05) порівняно з їхніми однолітками, які їх не мали, однак останні значно переважали за масою тіла та окружністю грудної клітки у всіх вікових періодах (р<0,05). Отримані результати дослідження у дівчат і хлопчиків середнього шкільного віку свідчать про низькі функціональні можливості серцево-судинної та дихальної систем, а також силових здібностей. Низькі значення індексів Штанге, Генчі і Скібінського ще раз підкреслюють низьку витривалість дихальної системи. Наявність отриманих статистичних відмінностей може бути зумовлена не тільки основним захворюванням, але й сукупністю супутніх захворювань соматичних систем, що потребує впровадження спеціальних диференційованих засобів фізкультурно-оздоровчих програм для поліпшення фізичного і функціонального стану дітей зі складними порушеннями розвитку.

Посилання

Лещій Н.П. Поліпшення функціонального стану дітей зі складними порушеннями розвитку засобами фізкультурно-оздоровчої програми в умовах освітньо-реабілітаційного центру. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. Київ, 2020. Вип. 16. С. 243–257.

Лещій Н.П. Теоретико-методичні основи фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми зі складними порушеннями розвитку в умовах освітньо-реабілітаційного центру : монографія. Одеса : ПНПУ, 2020. 304 с.

Factors associated with physical activity in children and adolescents with a physical disability: A systematic review / M.A.T. Bloemen et al. Dev. Med. Child. Neurol. 2015. Vol. 57. P. 137–148.

Butterfield S.A. Influence of age, sex, hearing loss, and balance on development of sidearm striking by deaf children. Percept Mot Skills. 1990. Vol. 70 (2). P. 361–362.

Hartman E., Visscher C., Houwen S. The effect of age on physical fitness of deaf elementary school children. Pediatr Exerc Sci. 2007. № 19 (3). Р. 267–278.

Participation in activities outside of school hours in relation to problem behavior and social skills in middle childhood / L.D. Howie et al. J. Sch. Health. 2010. Vol. 80. P. 119–125.

Lieberman L.J., Volding L., Winnick J.P. Comparing motor development of deaf children of deaf parents and deaf children of hearing parents. Am Ann Deaf. 2004. № 149 (3). Р. 281–289.

Shields N., Synnot A. Perceived barriers and facilitators to participation in physical activity for children with disability: A qualitative study. BMC Pediatr. 2016. Vol. 16. P. 9.

Umławska W., Staniszewska A. Physical growth of children and youth with hearing impairment. Med Wieku Rozwoj. 2006. № 10 (3). Р. 913–922.

Wenhong Xu, Chunxiao Li, Lijuan Wang. Physical Activity of Children and Adolescents with Hearing Impairments: A Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2020. 17 (12). P. 4575–4580.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ЛЕЩІЙ, Н. (2022). ФІЗИЧНИЙ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СТАН ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗІ СКЛАДНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 169–176. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.27

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА