ФОРМУВАННЯ ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ПЕДАГОГА-МУЗИКАНТА В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.28Ключові слова:
професійна підготовка, виконавська майстерність, творча діяльність, професійні якості, інтегровані знанняАнотація
Однією з важливих проблем виконавського мистецтва та професійної мистецької освіти є формування вико- навської майстерності майбутнього педагога-музиканта. Приділяється увага ретроспективному аналізу поглядів визначних фахівців щодо формування професійних якостей, умінь та навичок під час навчання на дисциплінах диригентсько-хорового циклу. Авторки статті на основі аналізу наукових досліджень і публікацій зробили спробу виокремити та охарактеризувати певні особливості музично-виконавської діяльності вчителя музичного мистецтва. Зазначено, що особливості професійної підготовки вчителя музичного мистецтва формуються з поліфункціональності та інтеграції видів професійної діяльності. Визначається змістова характеристика означеного поняття, аналізуються принципи навчання в хоровому класі під час підготовки здобувачів вищої освіти до майбутньої музично-професійної та виконавської діяльності. У статті зазначається про інтегрованість професійної підготовки вчителя музичного мистецтва. З огляду на складність і багатоаспектність поняття «виконавська майстерність» воно розглядається як системне явище, в якому поєднується педагогічний та виконавський складники. У статті розглядається виконавська майстерність із боку акмеологічного підходу. Наголошено, що концертно-виконавська діяльність стимулює пізнавальний інтерес до вивчення загального культурного рівня, професійного становлення майбутніх педагогів-музикантів. Універсальні підходи (системний, аксіологічний, компетентнісний) мають постійно поєднуватися з індивідуально-особистісним, що враховує особливості (фізіологічні, психічні, світоглядні тощо), характерні саме для цієї особи і які відрізняють її від усіх інших. Індивідуально-особистісний підхід постає перед майбутнім педагогом-музикантом як одне з найважливіших завдань вивчення процесу творчого становлення особистості. Розкрито зміст та особливе значення підвищення виконавської майстерності завдяки участі у всеукраїнських олімпіадах та міжнародних фестивалях-конкурсах, що сприяють оволодінню здобувачами вищої освіти вміннями знаходити оптимальні рішення, виходи зі складних ситуацій, оцінити власні можливості.
Посилання
Арчажникова Л.Г. Профессия – учитель музыки. Москва : Просвещение, 1984. 111 с.
Валькевич Р. Питання сценічно-виконавської педагогіки. Наукові записки КДПУ. Серія : «Педагогічні науки». Кіровоград, 2012. С. 33–43.
Гопкало Т.П. Формування вокально-хорових вмінь як основи художньо-виконавської майстерності учнів. Наукова скарбниця освіти Донеччини. Донецьк, 2011. С. 60–63.
Дуб’яга С.М. Педагогічна імпровізація як професійно необхідна умова творчої діяльності вчителя. Київ : НКП, 2005. 32 с.
Загвязинский В.А. Педагогическое творчество учителя. Москва, 1987. 37 с.
Козир А.В. Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти : монографія. Київ : НПУ, 2008. 378 с.
Падалка Г.М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 247с.
Сегеда Н.А. Професійний розвиток викладача музичного мистецтва: історія, методологія, теорія : монографія. Київ, 2011. 273 с.
Стукаленко З. Художньо-педагогічна проблема музично-виконавської майстерності. Наукові записки КДПУ. Серія : «Педагогічні науки». Кіровоград, 2012. С. 290–295.
Цапак В.А. Творчество: Философский аспект проблемы. Кишинев : Штиница, 1989. 148 с.