ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ УЧНІВ У НАУКОВИХ ЛІЦЕЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.32

Ключові слова:

профорієнтація, професійне самовизначення, науковий ліцей, дослідно-орієнтоване навчання, дослідницька компетентність

Анотація

Головне завдання сучасного освітнього закладу – сприяти становленню особистості, яка здатна здійснити вибір свого професійного шляху. У цьому зв’язку актуальним є застосування наскрізних підходів до професійного орієнтування в освітньому процесі. Законом України “Про освіту” передбачено, що в системі спеціалізованої освіти здобуття загальної середньої освіти забезпечують наукові ліцеї. Статтю присвячено проблемі підготовки здобувачів освіти в наукових ліцеях до вибору майбутньої професії. Мета: розглянути теоретичні засади професійного самовизначення учнів, які здобувають спеціалізовану освіту наукового спрямування; визначити особливості та специфіку наукового ліцею, обґрунтувати чинники, які сприяють професійному самовизначенню здобувачів освіти; визначити концептуальні підходи до питання підготовки учнів ліцею до вибору майбутньої професії. Методи: теоретичні (індукція, синтез, узагальнення); емпіричні (вивчення та аналіз нормативно-правових документів у сфері спеціалізованої освіти), результатів діяльності наукового ліцею. Результати: Розкрито сутність поняття «професійне самовизначення» учнів наукових ліцеїв, визначено специфіку наукового ліцею як закладу спеціалізованої освіти наукового спрямування. Проаналізовано процес професійного самовизначення в контексті організації дослідно-орієнтованого навчання та розвитку дослідницької компетентності. Визначено підходи щодо організації роботи з учнями з метою усвідомленого вибору майбутньої професії. Висновки: Результати аналізу нормативно-правових документів дають підстави стверджувати, що в державі створені сприятливі умови для розвитку закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування. Модернізація сучасної освіти потребує оновлення змісту на основі компетентнісного підходу. У контексті актуальності питання професійного самовизначення старшокласників, відповідності вимогам сучасного ринку праці організація дослідно-орієнтованого навчання зі здобувачами освіти в наукових ліцеях може стати основою ефективної підготовки до вибору майбутньої професії. Професійне самовизначення учнів розглядається як багатогранний процес, що реалізується через систему практичних методів і засобів, що охоплюють освітню діяльність учнів.

Посилання

Боднар А.Я., Макаренко Η.Γ. Особливості професійного самовизначення особистості на етапі навчання у ВНЗ. Наукові записки. Т. 59. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, 2006. С. 49–55.

Концепція державної системи професійної орієнтації населення. Постанова Кабінету Міністрів України від 17.09.2008 р. № 842. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/842-2008-%D0%BF (дата звернення: 06.01.2022).

Морін О.Л. Ресурсний центр професійної орієнтації учнівської молоді освітнього округ. Вісник Черкаського університету, 2015. № 37(370) 963.

Павлютенков Е.М. Профорієнтація учнів. Київ, 1983. 152 с.

Піддячий М.І. Підготовка старшокласників до професійної діяльності в умовах профільного навчання : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 288 с.

Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 12 липня 2004 р. № 882 і від 22 травня 2019 р. № 438.

Постанова Кабінету Міністрів України від 30 червня 2021 р. №664. Офіційний вісник України, 2021, № 54, ст. 3344.

Про затвердження Положення про науковий ліцей та науковий ліцей -інтернат (зі змінами). Постанова Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 р. №438. Офіційний вісник України, 2019, № 43, ст.1507.

Про затвердження Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається (1995). Наказ МОН України від 02.06.1995 №159/30/1526. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0198-95#Text (дата звернення: 07.01.2022).

Про затвердження Стандарту спеціалізованої освіти наукового спрямування (2019). Наказ МОН України від 16 жовтня 2019 р. №1303. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-specializovanoyi-osvitinaukovogo-spryamuvannya (дата звернення: 07.01.2022).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Голос України. 2017. 27 верес. (№ 178–179). C. 10–22.

Професійна орієнтація старшокласників: теорія і практика: науково-методичний посібник [для вчителів] / за ред. О. В. Мельника. Київ: Четверта хвиля, 2008. Вип. № 1. 230 с. p.

Середа О.Ю. Вплив соціального оточення на професійний вибір випускників. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина». 2021. № 4. С. 376–386.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

СЕРДЮК, Г. (2022). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ УЧНІВ У НАУКОВИХ ЛІЦЕЯХ. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 204–210. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.32

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА