ЗАСТОСУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ АСПЕКТІВ ФІНСЬКОГО ДОСВІДУ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1

Ключові слова:

фінська система освіти, реформа освіти, нова українська школа, формувальне оцінювання, методика організації формувального оцінювання

Анотація

У статті розглянуто застосування практичних аспектів сучасної фінської освіти, які, маючи універсальний характер, можуть становити основу для реформаційних змін в українському освітньому просторі. Метою роботи є аналіз способів реалізації нових методологічних підходів до оцінювання поступу навчання учнів як складника реформаційних змін у новій українській школі. Завданнями дослідження є: 1) вивчити особливості шкільної системи оцінювання у школах Фінляндії; 2) розкрити сучасні методичні підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів на різних етапах освітнього процесу; №) з’ясувати основну мету, завдання, інструментарій, функції та види оцінювання навчальних досягнень учнів НУШ. Методологія дослідження: використовувався теоретичний аналіз законів, Концепцій, психолого-педагогічних, навчально-методичних джерел, навчальних посібників для з’ясування сутності та структури оцінювання навчальних досягнень учнів нової української школи; вивчення та узагальнення вітчизняного і фінського педагогічного досвіду з оцінювання поступу навчання учнів як складника реформаційних змін у НУШ. З огляду на стратегічні освітні зміни, задекларовані у Концепції Нової української школи, схарактеризовано особливості нових підходів до оцінювання результатів навчання здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти в Україні. Визначено цілі, зміст, моделі, види і форми оцінювання, умови ефективності освітньої діяльності вчителів. Більш детально розглянуто один із способів загальної системи оцінювання – формувальне оцінювання, практичне застосування якого, за нашими висновками, дозволяє учителю результативно відслідковувати процес просування учня до навчальних цілей і вчасно вносити корективи у навчальний процес, а також слугує для учнів рекомендацією до дії, а не педагогічним вироком. З урахуванням фінського досвіду у статті висловлено головні характеристики процесу оцінювання навчальних досягнень учнів, якими є гуманність, об’єктивність, послідовність, наступність, обґрунтованість. Висновки. Процес становлення та розвитку української системи освіти потребує чітко окреслених орієнтирів подальшого розвитку щодо рівневої та критеріальної систем оцінювання навчальних досягнень учнів та вдосконалення ефективних традиційних методик зі збереженням найкращих українських традицій.

Посилання

Політична пропозиція до проєкту Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Електронний ресурс Сайт МОН України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/about/kolegiya-ministerstva/rishennya-kolegiyi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-(2016-rik).html

Салберг Пасі. Фінські уроки 2.0: Чого може навчитися світ з освітніх змін у Фінляндії: навч.-метод. посіб. Харків: Вид-во «Ранок», 2017. 240 с.

Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): монографія. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2009. 404 с.

Пометун О.І. Нова українська школа : розвиток критичного мислення учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 132 с.

Мішенін Є.В. Напрями удосконалення системи управління освітою на логістичних засадах: монографія. Харків: ТОВ «Діса плюс», 2015. С. 97-109с.

Совсун І. Освіта – це стратегічний ресурс держави: Електронний ресурс. Міністерство освіти і науки України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/02/18/inna-sovsun-osvita-%E2%80%93-czestrategichnij-resurs-derzhavi/

Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: навчально-методичний посібник. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. 102 с.

Морзе Н. В. Формувальне оцінювання : від теорії до практики: Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах. 2013. №6. 45–57 с.

Полякова О. Реалізація компетентнісного підходу в оцінювальній діяльності вчителя початкових класів: Рідна школа. 2013. №11. С. 69-72.

Щербак О. І. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2014. 136 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

АВРАМЕНКО, Н., & КОВАЛЕНКО, Л. (2022). ЗАСТОСУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ АСПЕКТІВ ФІНСЬКОГО ДОСВІДУ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА