APPLICATION OF FINNISH EXPERIENCE PRACTICAL ASPECTS OF EVALUATION OF STUDENTS' LEARNING ACHIEVEMENTS IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1

Keywords:

finnish education system, education reform, new Ukrainian school, formative assessment, methods of organizing formative assessment

Abstract

The review article considers the specifics of some features of modern Finnish education, which, having a universal character, can be the basis for reformational changes in the Ukrainian educational space. The aim of the work is to analyze the ways of implementing new methodological approaches to assessing the progress of student learning as part of the Reformation changes in the new Ukrainian school. Investigate the features of the school assessment system in schools in Finland, to reveal modern methodological approaches to assessing student achievement at different stages of the educational process. Find out the main purpose, objectives, tools, functions and types of assessment of academic achievement of NUS students. Scientific novelty. In view of the strategic educational changes declared in the Concept of the New Ukrainian School, the peculiarities of new approaches to assessing the learning outcomes of students of general secondary education in Ukraine are characterized. The purposes, the maintenance, models, kinds and forms of estimation, conditions of efficiency of educational activity of teachers are defined. One of the ways of the general assessment system is considered in more detail - formative assessment, the practical application of which, according to our conclusions, allows the teacher to effectively monitor the student's progress towards learning goals and make timely adjustments to the learning process. not a pedagogical sentence. Taking into account the Finnish experience, the article describes the main characteristics of the process of assessing student achievement, which are humanity, objectivity, consistency, continuity, validity. Conclusions. The process of formation and development of the Ukrainian education system requires clearly defined guidelines for further development of the level and criterion systems for assessing student achievement and improving effective traditional methods while preserving the best Ukrainian traditions.

References

Політична пропозиція до проєкту Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: Електронний ресурс Сайт МОН України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/about/kolegiya-ministerstva/rishennya-kolegiyi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-(2016-rik).html

Салберг Пасі. Фінські уроки 2.0: Чого може навчитися світ з освітніх змін у Фінляндії: навч.-метод. посіб. Харків: Вид-во «Ранок», 2017. 240 с.

Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): монографія. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2009. 404 с.

Пометун О.І. Нова українська школа : розвиток критичного мислення учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 132 с.

Мішенін Є.В. Напрями удосконалення системи управління освітою на логістичних засадах: монографія. Харків: ТОВ «Діса плюс», 2015. С. 97-109с.

Совсун І. Освіта – це стратегічний ресурс держави: Електронний ресурс. Міністерство освіти і науки України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/02/18/inna-sovsun-osvita-%E2%80%93-czestrategichnij-resurs-derzhavi/

Канівець Т. М. Основи педагогічного оцінювання: навчально-методичний посібник. Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2012. 102 с.

Морзе Н. В. Формувальне оцінювання : від теорії до практики: Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах. 2013. №6. 45–57 с.

Полякова О. Реалізація компетентнісного підходу в оцінювальній діяльності вчителя початкових класів: Рідна школа. 2013. №11. С. 69-72.

Щербак О. І. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2014. 136 с.

Published

2022-04-14

How to Cite

АВРАМЕНКО, Н., & КОВАЛЕНКО, Л. (2022). APPLICATION OF FINNISH EXPERIENCE PRACTICAL ASPECTS OF EVALUATION OF STUDENTS’ LEARNING ACHIEVEMENTS IN THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 3–9. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.1

Issue

Section

SECTION 3 PRE-SCHOOL EDUCATION