КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДРУЧНИК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.4

Ключові слова:

початкова освіта, підручник, компетентнісний підхід, літературне читання

Анотація

У статті актуалізовано проблему модернізації змісту початкового курсу мовно-літературної освіти і підготовки інноваційного навчального забезпечення предмета «Літературне читання» для 2–4 класів у контексті ідей Нової української школи та в кореляції з новим Державним стандартом початкової освіти. Проаналізовано дидактико-методичні дослідження в галузі українського підручникотворення для початкової школи. Визначено цілі навчальної книги в умовах реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі. Уточнено функції підручника з літературного читання для початкової школи в умовах компетентнісно орієнтованого навчання, вимоги до його змістового наповнення, структурних компонентів та способів презентації дидактичного матеріалу. Розкрито компетентнісний потенціал чинних підручників «Українська мова та читання. Частина 2» для 2–4 класів (авторка О. Вашуленко) щодо реалізації вимог змістових ліній Типової освітньої програми. Зроблено висновок, що створення інноваційних підручників з літературного читання для початкової школи на засадах діяльнісно-результативної освіти є важливим завданням для Нової української школи. Методичний апарат та ілюстративне забезпечення авторських підручників з літературного читання, створено на засадах дитиноцентризму, який висуває на перше місце інтереси, потреби і можливості учнів. Процесуальне виконання завдань створює передумови для розвитку позитивних особистісних якостей дитини-читача. Змістове наповнення, структура і способи презентації дидактичного матеріалу в підручниках літературного читання підпорядковуються формуванню в молодших школярів читацької, комунікативної та інших ключових компетентностей. Статтю адресовано викладачам, науковцям, які вивчають проблему створення підручників для початкової школи, викладачам вищих педагогічних закладів освіти та інститутів післядипломної педагогічної освіти.

Посилання

Вашуленко О. Українська мова та читання: підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2019. 144 с.

Вашуленко О. Українська мова та читання: підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2020. 160 с.

Вашуленко О. Українська мова та читання: підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2. Київ: Видавничий дім «Освіта», 2021. 168 с.

Дроздовський Д. Виклики й перспективи реформування сучасної освіти в Україні. Дивослово. 2018. № 1. С. 2–6.

Занков Л. Некоторые вопросы теории учебника для начальных классов. Проблемы школьного учебника. 1978. Вып. 6. С. 34–45.

Качак Т. Українська література для дітей та юнацтва: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2016. 352 с.

Кодлюк Я. Інновації у змісті підручників для початкової школи. Початкова школа. 2017. № 12. С. 42–46.

Кодлюк Я. Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Інформаційно-аналітична агенція «Наш час», 2006. 368 с.

Кодлюк Я., Янченко О. Робота з підручником на уроках у початковій школі: посібник для вчителя початкової школи. Київ: Наш час, 2009. 104 с.

Міністерство освіти і науки України (2019a, 8 жовтня). Про затвердження типових освітніх програм для 1–2 класів закладів загальної середньої освіти (1272). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnihprogram-dlya-1-2-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti (дата звернення 04.02.2022)

Міністерство освіти і науки України (2019b, 8 жовтня). Про затвердження типових освітніх програм для 3–4 класів закладів загальної середньої освіти (1273). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnihprogram-dlya-3-4-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-1273 (дата звернення 04.02.2022)

Полякова А. О дидактических особенностях учебника для начальных классов в условиях развивающего обучения. Новые исследования в педагогических науках. 1988. Вып. 1(51). С. 40–43.

Савченко О. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ: Грамота, 2012. 504 с.

Хуторской А. Место учебника в дидактической системе. Педагогика. 2005. № 4. С. 10–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ВАШУЛЕНКО, О. (2022). КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДРУЧНИК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 23–30. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА