ЕМОЦІЙНО-ЕТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.7

Ключові слова:

компетентність, емоційна компетентність, етична компетентність, емоційно-етична компетентність, емоційний інтелект, моральне виховання, здобувачі освіти

Анотація

Статтю присвячено обґрунтуванню сутнісної характеристики поняття «емоційна-етична компетентність особистості» та його місця й ролі в освітньому процесі. Здійснено рефлексію наукових джерел з окресленої проблеми, проаналізовано наукові доробки відомих вітчизняних і зарубіжних науковців, що свідчить про актуальність проблеми формування емоційно-етичної компетентності в здобувачів освіти. Аналіз чинних нормативно-регулятивних освітніх документів України свідчить про те, що сучасні вітчизняні реформи зосереджені на питаннях формування емоційно-етичної компетентності особистості здобувачів освіти всіх рівнів і ступенів у процесі впровадження в освітню діяльність стратегічної ідеї Концепції Нової української школи. Проаналізовано актуальні дефініції понять «емоційний інтелект», «емоційна компетентність особистості», «етична компетентність особистості», «емоційно-етична компетентність особистості» в науковому доробку вчених, встановлено ключові відмінності в їх сутнісних характеристиках. В обґрунтуванні досліджуваного феномену ми спирались на узагальнене трактування емоційного інтелекту як комплексу знань, умінь, здібностей особистості ідентифікувати та розрізняти емоції, розуміти їх і керувати власними емоціями й інших, а також на розуміння емоційної компетентності в площині динамічної комбінації знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистісних якостей, що визначає здатність людини успішно соціалізуватися. У статті запропонована авторська інтерпретація досліджуваної характеристики особистості в психологічному й педагогічному контекстах як складна, індивідуально-психологічна риса, що поєднує в собі теоретичні знання (типи та інтенсивність емоцій, причини їх виникнення тощо), ціннісні й етичні орієнтації, особистісні здатності (усвідомлення власних відчуттів і почуттів, управління своїми емоційними станами), практичні вміння (конструктивна реакція на вияви емоцій без осуду, кореляція та стабілізація своєї уваги в процесі життєдіяльності) та застосування вищезазначених властивостей на засадах етики та моралі.

Посилання

Андреева И.Н. Развитие эмоциональной компетентности педагога. Психология образования сегодня : теория и практика : материалы международной научно-практической конференции. Минск, 2003. С. 166–168.

Березюк Г. Емоційний інтелект як детермінанта внутрішньої свободи особистості. Психологічні студії Львівського університету. 2002. С. 20–23.

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 18.09.2021).

Искандерова Ф.В. Эмоциональный интеллект как основа межличностного взаимодействия. Вестник Казахстанско-Американского свободного университета. Вып. : Образовательные технологии. 2006. № 1. С. 130–134.

Концепція Нової української школи (2016). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 27.10.2021).

Лазуренко О.О. До проблеми визначення змісту емоційної компетентності. Молодь і ринок, 2014. № 2. С. 124–130.

Льошенко О.А. Проблеми розвитку емоційної компетентності. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки : збірник наукових праць. Київ : Логос. 2012. Вип. 14. С. 119–126

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти» (з дипломом молодшого спеціаліста). URL: (дата звернення: 16.12.2021).

Султанова Н.В. Педагогічні аспекти формування етичної компетентності майбутнього педагога. Педагогічний альманах. 2010. Вип. 6. С. 155–159.

Сухопара І.Г. Емоційна компетентність вчителя в контексті Нової української школи. Наукові записи Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». Бердянськ, 2020. Вип. 1. С. 111–122.

Филатова О. Эмоциональный интеллект как показатель целостного развития личности. Персонал, 2000. № 5. 243 с.

Хоружа Л.Л. Етична компетентність майбутнього вчителя початкових класів : теорія і практика : монографія. Київ : Преса України, 2003. 320 с.

Шульпин С.Е. Этическая компетентность как фактор профессиональной подготовки будущего учителя : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования». Курган, 1999. 183 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ГРЕЧАНИК, С., & ГРЕЧАНИК, Н. (2022). ЕМОЦІЙНО-ЕТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 44–49. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА