КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗЗСО У СТВОРЕННІ БЕЗПЕЧНОГО ТА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9

Ключові слова:

компетентність керівника, професійна компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, безпечне освітнє середовище, інклюзивне освітнє середовище, стан здоров’я, здоров’язбереження

Анотація

Розглядається компетентність керівника закладу загальної середньої освіти у формуванні безпечного та здоров’язбережувального освітнього середовища. Звертається увага, що в професійних стандартах серед переліку управлінських та професійних функцій керівника закладу загальної середньої освіти, пов’язаних із реалізацією побудови НУШ, є здоров’язбережувальна компетентність та професійні функції з розбудови безпечного і здорового освітнього середовища. Методологію дослідження становили праці І. Анохіна, В. Маслова, І. Підласого, О. Ващенко, В. Ільченко, Л. Рибалко, Н. Тамарської, А. Хуторського, А. Цимбалару. Науковці та педагоги у своїх дослідженнях неодноразово звертали увагу на розвиток професійних та управлінських компетентностей керівників закладів освіти. У дослідженні уточнюється поняття «здоров’язбережувальна компетентність». Передбачено, що керівник закладу освіти в межах наданих йому повноважень сприяє здоровому способу життя здобувачів освіти та працівників, забезпечує створення в закладі безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування). Наголошується, що сучасний освітній заклад має забезпечити створення таких умов навчання, за яких усі учасники освітнього процесу матимуть однаковий доступ до освіти, у тому числі діти з особливими освітніми потребами, які також мають навчатися в дошкільних та загальноосвітніх установах, а керівник освітнього закладу повинен мати відповідні професійні компетентності та сприяти створенню в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування. Проаналізовано Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в Новій українській школі. Таким чином, керівник закладу ЗЗСО має володіти компетентностями щодо цілісного формування безпечного і здорового освітнього середовища в Новій українській школі.

Посилання

Анохина И.А. Приобщение дошкольников к здоровому образу жизни : Методические рекомендации. Ульяновск : УИПК – ПРО, 2007. 80 с.

Дудко С.Г. Актуальність формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвиваючої компетентностей учнів 5–6 класів. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка : науковий збірник, 2021. № 41. С. 229–242.

Желєзнова Т.П. Теоретичне моделювання розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2018. Вип. 137. С. 78–89.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. Ю. Бойчука. Харків: вид. Рожко С.Г., 2017. 488 с

Маслов В.І. Наукові підходи до визначення змісту управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу / Підготовка керівника середнього закладу освіти /за заг. ред. Л.І. Даниленко. Київ, 2004. С. 53–61.

Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні: посібник для слухачів закладів післядипломної педагогічної освіти, керівників закладів загальної середньої освіти, здобувачів вищої освіти за спеціалізаціями «Управління навчальним закладом» та «Управління проектами» / за заг. ред. О.М. Отич. Київ-Одеса, 2018. 74 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/712155/1/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8%20book%20WEB.pdf (дата звернення: 10.01.2022).

Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі : Указ Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua › (дата звернення: 10.01.2022).

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (дата звернення: 10.01.2022).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. Дата оновлення: 08.08.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua ›. (дата звернення: 18.08.2021).

Тамарская Н.В., Русакова С.В., Гагина М.Б. Управление учебно-воспитательным процессом в классе (здоровьесберегающий аспект) : учебно-методическое пособие для учителя. Калининград : Изд-во КГУ. 2002. 31 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ДУДКО, С. (2022). КОМПЕТЕНТНІСТЬ КЕРІВНИКА ЗЗСО У СТВОРЕННІ БЕЗПЕЧНОГО ТА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 56–62. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА