COMPETENCE OF ZSSO LEADER IN CREATING A SAFE AND HEALTH ENVIRONMENTAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9

Keywords:

managerial competence, professional competence, health-preserving competence, safe educational environment, inclusive educational environment, state of health, health-preserving

Abstract

The competence of the head of general secondary education institution in the formation of a safe, healthy educational environment is considered. It is noted that in the professional standards among the list of managerial and professional functions of the head of general secondary education institution related to the implementation of the New Ukrainian school is health-preserving competence and professional functions for building a safe and healthy educational environment. The research methodology consisted of the works of I. Anokhin, V. Maslov, I. Pidlasy, O. Vashchenko, V. Ilchenko, L. Rybalko, N. Tamarska, A. Khutorsky, and A. Tsymbalaru. Scientists and educators in their research have repeatedly drawn attention to the development of professional, managerial competencies of heads of educational institutions. The study clarifies the concept of “health-preserving competence”. It is envisaged that the head of the educational institution, within the limits of his powers, promotes a healthy lifestyle of students and employees of the educational institution and ensures the creation of a safe educational environment in the educational institution, free from violence and bullying. It is emphasized that a modern educational institution should ensure the creation of such learning conditions under which all participants in the educational process will have equal access to education, including children with special educational needs, who should also study in preschool and secondary schools, and the head of the educational institution should have appropriate professional competencies and promote the creation of an inclusive educational environment, universal design and intelligent adaptation in the educational institution. An analysis of the National Strategy for Building a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School. Thus, the head of the general secondary education institution institution must have the competencies for the holistic formation of a safe and healthy educational environment in the New Ukrainian School.

References

Анохина И.А. Приобщение дошкольников к здоровому образу жизни : Методические рекомендации. Ульяновск : УИПК – ПРО, 2007. 80 с.

Дудко С.Г. Актуальність формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвиваючої компетентностей учнів 5–6 класів. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка : науковий збірник, 2021. № 41. С. 229–242.

Желєзнова Т.П. Теоретичне моделювання розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2018. Вип. 137. С. 78–89.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. Ю. Бойчука. Харків: вид. Рожко С.Г., 2017. 488 с

Маслов В.І. Наукові підходи до визначення змісту управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу / Підготовка керівника середнього закладу освіти /за заг. ред. Л.І. Даниленко. Київ, 2004. С. 53–61.

Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні: посібник для слухачів закладів післядипломної педагогічної освіти, керівників закладів загальної середньої освіти, здобувачів вищої освіти за спеціалізаціями «Управління навчальним закладом» та «Управління проектами» / за заг. ред. О.М. Отич. Київ-Одеса, 2018. 74 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/712155/1/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8%20book%20WEB.pdf (дата звернення: 10.01.2022).

Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі : Указ Президента України від 25 травня 2020 року № 195/2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua › (дата звернення: 10.01.2022).

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (дата звернення: 10.01.2022).

Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. Дата оновлення: 08.08.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua ›. (дата звернення: 18.08.2021).

Тамарская Н.В., Русакова С.В., Гагина М.Б. Управление учебно-воспитательным процессом в классе (здоровьесберегающий аспект) : учебно-методическое пособие для учителя. Калининград : Изд-во КГУ. 2002. 31 с.

Published

2022-04-14

How to Cite

ДУДКО, С. (2022). COMPETENCE OF ZSSO LEADER IN CREATING A SAFE AND HEALTH ENVIRONMENTAL ENVIRONMENT. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 56–62. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9

Issue

Section

SECTION 3 PRE-SCHOOL EDUCATION