ЯКІСТЬ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ЯК НАЧАСНА КАТЕГОРІЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.21

Ключові слова:

якість освіти, дидактика початкової школи, результати навчання, Нова українська школа

Анотація

Здійснено аналіз категорії якості, в результаті якого зроблено висновок про її полінауковий характер і прийнятність для широкого спектру застосовування. Похідною характеристикою цієї категорії визначено якість освіти. Обґрунтована позиція авторів, які в характеристиці якості освіти як системного об’єкта встановлюють її сутність, структуру, властивості; формують критерії і показники оцінювання педагогічного процесу та його результату; проводять моніторинги з метою з’ясування відповідності наявного стану чинним нормам із подальшим висновком щодо прийняття управлінських рішень; з’ясовують недоліки у функціонуванні галузі. Встановлено, що об’єктами управління якістю можуть бути як самі освітні установи, так і рівень надаваних ними освітніх послуг, на яких позначаються якість освітніх програм, управління освітнім процесом і навчальні результати здобувачів. На підставі аналізу наявного вітчизняного і зарубіжного досвіду дослідження якості освіти, змісту концептуальних документів для Нової української школи сформульовано основні дидактичні характеристики сучасної освіти, що забезпечують досягнення учнями молодшого шкільного віку якісних результатів навчання. Виділено основні педагогічні характеристики якості сучасної освіти, що забезпечують досягнення учнями молодшого шкільного віку якісних результатів навчання, – дидактичні, гносеологічні, психологічні, соціологічні. Виокремлено концептуальні домінанти категоріального поля поняття якості освіти, важливі для послугування ним у сфері контрольно-оцінювальної діяльності суб’єктів освітнього процесу в сучасній початковій школі.

Посилання

Енциклопедія освіти / Національна академія педагогічних наук України. Київ, 2021. 1144 с.

Забезпечення якості загальної середньої освіти у провідних країнах Європи та США : монографія / За заг. ред. О.І. Локшиної. Київ, 2014. 482 с.

Кирик Г.В. Розвиток якості освіти як основного принципу державної освітньої політики. Теорія та практика державного управління. 2010. Вип. 4. С. 289–296.

Локшина О.І. «Компетентнісна» ідея в освіті зарубіжжя: успіхи та проблеми реалізації. Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації. 2014. № 1. С. 51–59.

Локшина О.І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.) : монографія. Київ, 2009. 404 с.

Лукіна Т.О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні : монографія. Київ, 2004. 292 с.

Лукіна Т.О. Управління якістю загальної середньої освіти в Україні. Київ, 2020. 230 с.

Моніторинг стандартів освіти / За ред. А. Тайджнмана і Т. Невілла Послтвейта. Львів, 2003. 328 с.

Організаційно-методичне забезпечення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти : монографія / За ред. Ляшенка О.І. Київ, 2013. 160 с.

Про освіту: Закон України (2017 р.) URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Про повну загальну середню освіту: Закон України (2020 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Савченко О.Я. Теоретичні підходи до визначення якості шкільної освіти. Шлях освіти. 2006. № 4. С. 2–6.

Сазоненко Г. Проблеми оцінювання діяльності навчального закладу. Освіта і управління. 1997. № 4. С. 37–41.

Ярова О. Тенденції розвитку початкової освіти в країнах Європейського Союзу (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) : монографія. Київ, 2018. 434 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ОНОПРІЄНКО, О. (2022). ЯКІСТЬ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ЯК НАЧАСНА КАТЕГОРІЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 132–139. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА