РЕЛІГІЙНЕ ВИХОВАННЯ В ПОЧАТКОВИХ ШКОЛАХ ЗАКАРПАТТЯ ДОРАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.29

Ключові слова:

релігійне виховання, початкова школа, Закарпаття

Анотація

Мета дослідження – вивчення особливостей релігійного виховання в початкових школах Закарпаття другої половини ХІХ – початку ХХІ століття. Методи дослідження: пошуково-бібліографічний – з метою вивчення архівних і бібліотечних каталогів, фондів з досліджуваної проблеми; контент-аналіз архівних матеріалів (навчальних планів, програм, підручників, розкладів уроків), історико-географічний – для визначення територіального перепідпорядкування Закарпатського регіону та відповідних трансформацій релігійного виховання у заявлених хронологічних межах та ін. Проведене дослідження засвідчило, що в закарпатській освіті та шкільництві дорадянського періоду (до 1945 р.) спостерігалася взаємодія релігії та освіти. Саме монастирі та інші релігійні організації виступали засновниками перших початкових шкіл. Доведено, що незважаючи на Закон «Ratio edukationis» (1777 р.), який відокремлював релігію від церкви, кількість парафіяльних шкіл зростала. Особливо велику кількість шкіл у краї було відкрито греко-католицькою громадою. Діяльність парафіяльних шкіл регулювалася Законом «Про освіту» (1868 р.). В Закарпатті в межах досліджуваного періоду діяли дві (чоловіча та жіноча) вчительські семінарії, засновниками яких виступала греко-католицька релігійна громада краю. Aктуалізується релігійне виховання в період Другої Світової війни, коли церква стала потужним чинником національно-патріотичного виховання. Навчальний предмет «Релігія та етика» обов’язковий для вивчення як у парафіяльних, так і в державних школах. Релігійне виховання реалізувалося і через зміст інших навчальних предметів, відображалося в підручниках для початкових класів (А. Волошина, О. Духновича та ін.) тощо. З 1945 р. традиції релігійного виховання піддалися нещадному переслідуванню радянською владою, яка вилучила релігійний компонент, заборонила релігійним організаціям відкривати школи, з учителями проводилася ідеологічна робота.

Посилання

Волошин А. Методика народно-шкільного навчання (На правах рукопису). Ужгород, 1935. 113 с.

Гомоннай В.В. Антологія педагогічної думки Закарпаття (XIX – XX ст.). Ужгород : Закарпаття, 1992. 286 с.

Державний архів Закарпатської області (ДАЗО). Ф. Р-14, оп. 1, спр.598, арк. 2 (Декрет НРЗУ про про передачу всіх шкіл державі та постанова про загальнообов’язкове відвідування дітьми шкіл).

Закарпаття 1919–2009 років: історія, політика, культура / україномовний варіант українсько-угорського видання / Під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець. Ужгород : Поліграфцентр «Ліра», 2010. 720с.

Урядовый Вістникь школьного одділа цивильноі управы Подкарпатскоі Руси / Редакцією школьного одділа. Рокь 1920–21. Рочникь І. Ч. 1.

Фізеші О.Й. Початкова школа на Закарпатті (друга половина ХІХ – початок ХХІ ст.) : монографія. Ужгород, 2015. 528 с.

Човрій С.Ю. Організаційно-педагогічні особливості системи підготовки вчителів у Закарпатті (кінець XVIII – 40-ві роки ХХ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Мукачівський державний університет. – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2021. 306 с.

1868. évi XXXVIII. Törvénycikk a népiskolai közoktatás tárgyában. URL: https://net.jogtar.hu/ezer-evtorveny?docid=86800038.TV (дата звернення: 17.01.2022 р.)

1940. évi XX. Törvénycikk az iskolai kötelezettségről és a nyolcosztályos népiskoláról. URL: http://www.1000ev.hu/index.php?a=3&param=8134 Дата звернення: 17.01.2022 р.

A Pallas Nagy lexikona. Az összes ismeretek enciklpédiája. Tizenhat kötetben. XIV kötet. Budapest, Pallas irodalmi és nyomdai részvénytársaság, 1897. 1116 old.

Pešina J. Školtvi na Podkarpatské Rusi v pritomnosti. Praha: Statni nakladatelstvo v Praze, 1933. 51 str.

Tanterv és útmutatások a nyolosztályos népiskola számára. I kőtet: A tanterv. Budapest: Királyi Magyar egyetemi nyomda, 1941. 56 o.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

ФІЗЕШІ, О. (2022). РЕЛІГІЙНЕ ВИХОВАННЯ В ПОЧАТКОВИХ ШКОЛАХ ЗАКАРПАТТЯ ДОРАДЯНСЬКОГО ПЕРІОДУ. Acta Paedagogica Volynienses, 2(1), 190–196. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.29

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ПОЧАТКОВА ОСВІТА