ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ КОМПЕТЕНТНОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ У ПРОЦЕСІ ЗДОБУТТЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.18Ключові слова:
майбутній вчитель інформатики, методична підготовка, педагогічні умови, методична компетентність.Анотація
Проаналізовано сучасні підходи до визначення педагогічних умов організації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Розкрито актуальність дослідження педагогічних умов і наголошено на необхідності оновлення методичної підготовки студентів, яких необхідно навчати, усунувши суперечності між навчанням у закладі вищої освіти і педагогічною діяльністю вчителя у Новій українській школі. Метою публікації є аналіз методологічної сутності поняття «педагогічні умови», визначення сукупності педагогічних умов методичної підготовки майбутніх учителів інформатики, спрямованої на формування методичної компетентності. Педагогічні умови визначено як обставини, згідно яких вибір мети, змісту, форм, методів і засобів навчання уможливлює успішне досягнення освітніх цілей і результатів навчання. Взявши до уваги освітні стандарти, вимоги до підготовки вчителів, парадигми освіти, сформулювано й обгрунтовано педагогічні умови: мотивація студентів до оволодіння методичною компетентністю як складовою професійної компетентності і як основою кваліфікації «вчитель інформатики»; оновлення змісту методичної підготовки шляхом урахування запитів роботодавців, потреб Нової української школи та вимог особистості студентів; урізноманітнення організаційних форм й методів навчання через використання педагогічних інновацій і розширення практичної підготовки; запровадження способів представлення здобутого досвіду методичної діяльності, самооцінки та самореалізації. Задля глибшого розуміння змісту умов, їх представлено через принципи навчання. Виступаючи системоутворюючим чинником і самостійним складником методичної підготовки, педагогічні умови характеризуються взаємозалежністю і взаємообумовленістю. Дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми і перспективи вбачаємо у більш глибшому їх вивченні через модель методичної підготовки майбутніх учителів інформатики.
Посилання
Вдовичин Т. Я. Обгрунтування організаційно–педагогічних умов для забезпечення навчального процесу майбутніх фахівців у педагогічному університеті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. Вип. 34. С. 225–230.
Коробова І. В. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу: дис. … д–ра пед. наук : 13.00.02. Національний педагогічний університет. Київ, 2017. 572 с.
Кубрак С. В. Модель професійного саморозвитку майбутнього вчителя філологічного профілю засобами інформаційних технологій // Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів : монографія / за ред. С. С. Вітвицької. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2019. 304 с.
Овчаров С. Актуальні проблеми професійної підготовки учителів інформатики. Педагогічні науки. Зб. науков. праць. Полтава. 2011. С. 73–76.
Пахомова О. В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів філологічних дисциплін у процесі загальнопедагогічної підготовки // Моделювання компетентнісної професійної освіти в контексті євроінтеграції: монографія / за заг. ред. Н. П. Волкової. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2021. 356 с.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента від 25.06.2013. URL: https://cutt.ly/GFx3221
Романовський О. Г., Михайличенко В. Є., Грень Л. М. Педагогіка успіху : підручник. Харків : НТУ «ХПІ», 2011. 368 с.
Сікора Я. Б., Якимчук Б. Л. Модель підготовки майбутнього вчителя інформатики на основі принципів дуальної освіти. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ, 2019. С. 88–91
Словник–довідник з професійної педагогіки / за ред. А. В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с
Упатова І. П. Методична підготовка майбутніх учителів : теорія і практика : монографія. Харків: ТОВ « ДІСА ПЛЮС». 2018. 402 с. 11. Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15.