ЗБАГАЧЕННЯ ЕМОЦІЙНО-ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2022.2.23Ключові слова:
досвід, емоційно-чуттєвий досвід, емоції, почуття, цінності, уроки літературного читання, молодші школярі.Анотація
Орієнтація освітнього процесу на гармонічне поєднання раціонально-смислової та емоційно-вольової сфер здобувачів освіти спонукає педагога до посилення емоційно-ціннісного компоненту навчання, збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів, що визначено завданням вивчення мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі. Метою дослідження є теоретичний аналіз і висвітлення практичних аспектів збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів на уроках літературного читання. Було використано такі методи, як аналіз філософських, психолого-педагогічних наукових джерел для з’ясування сутності понять, систематизація та узагальнення даних з метою виявлення стану досліджуваної проблеми. Проаналізовано дефініції основних понять «досвід», «емоційний досвід», «чуттєвий досвід», «емоційно-чуттєвий досвід». Подано розуміння поняття «емоційно-чуттєвий досвід молодших школярів» як сукупності уявлень, знань, умінь, навичок в емоційній сфері, які набуті в процесі безпосередньої практичної взаємодії зі світом, що визначають систему ставлень і цінностей людини. Представлено функції емоційно-чуттєвого досвіду: ціннісно-орієнтовна, емоційна, мотиваційна, оцінна, розвиваюча, комунікативна. Визначено змістові компоненти емоційно-чуттєвого досвіду, особливості його збагачення в молодшому шкільному віці. Окреслено основні вміння учнів 3-4 класів з вивчення мовно-літературної освітньої галузі, які стосуються збагачення емоційно-чуттєвого досвіду на уроках літературного читання відповідно до Державного стандарту початкової освіти. Запропоновано способи збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів на уроках літературного читання, напрями роботи з художнім твором. Зроблено висновок про значний потенціал уроків літературного читання, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів.
Посилання
Бергфельд А. Ю. Эмоциональный опыт как теоретический конструкт. Вестник Пермского университета. Серия Философия. Психология. Социология, 2010. Вып 1 (1). С. 38–46.
Беркли Дж. Сочинения. Москва : Мысль, 1978. 556 с.
Вундт В. Введение в философию / под ред. А. Л. Субботина. Москва : ЧеРо : Добросвет, 2001. 355 с.
Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 // База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 10.09.2021).
Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. Н. М. Никольской. Москва : Совершенство, 1997. 208 с.
Журавльова М. О. Емоційний інтелект як проблема психологічних досліджень. Наука і освіта. 2009. № 1/2. С. 57–61.
Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. Москва : Педагогика, 1981. 186 с.
Лисенко Л.М. Особливості розвитку емоційної пам’яті у старшокласників : автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Харків, 2007. 20 с.
Максименко С.Д., Соловієнко В.О. Загальна психологія: навч. посібник. Київ: МАУП, 2000.
Психологія : навчальний посібник / наук. ред. О. В. Винославська. Київ : ІНКОС, 2005. 351 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва : Прогрес, 1994. 480 с.
Юм Д. Исследования о человеческом разумении. Москва : Прогресс, 1995. 240 с.
Якобсон П.М. Психология чувств и мотивации: избранные психол. труды / ред. Е.М. Борисова. Москва : Моск. психол.-соц. Ин-т; Воронеж: МОДЭК, 1998. 304 с.
Якобсон П.М. Эмоциональная жизнь школьника. Москва : Просвещение, 1966.