ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.15

Ключові слова:

культура мови, культура мовлення, мова, фахова мова, принципи, лексична компетентність, комунікативно-мовленнєва компетенція, фахівець.

Анотація

У статті розглянуто проблему формування комунікативно-мовленнєвої компетенції студентів під час вивчення дисципліни «Українська мова за (професійним спрямуванням»; проаналізовано проблему взаємозв’язку мови та культури мовлення майбутніх вчителів початкових класів та вихователів ЗДО. Обґрунтовано актуальність дослідження культури мовлення фахівців у даній сфері, адже фахівець з високим рівнем інтелекту є найвищою цінністю кожної країни, оскільки виступає рушійною силою у її творенні та розвитку. Сьогодення характеризується специфікою використання мови та відповідно певними умовами її функціонування. Отже, виникає потреба дослідження мови як засобу спілкування в процесі професійної підготовки, її використання в різних професійно-виробничих ситуаціях; культури мовлення в освітній сфері; на виробництві та побуті. Виховання мовної особистості та реалізація вищезазначених завдань здійснюється під час вивчення дисциплін мовознавчого циклу, а саме: «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Теоретичні основи початкового курсу української мови», «Основи культури та техніки мовлення молодших школярів». За своїм змістом і спрямованістю культура мови завжди предметна, тобто впливає на людей так чи інакше. З духовної точки зору її можна вважати результатом людської діяльності, розвитку особистості через літературні твори, мистецтво тощо. Рівень мовленнєвої культури людини залежить від її обізнаності з національним мистецтвом, з історією культури свого народу. Отримуючи вищу освіту, студенти повинні підвищувати свій інтелектуальний і загальнокультурний рівень, демонструючи якості соціальної особистості. Уміння реалізовувати в різних ситуаціях професійного спілкування свою комунікативно-мовленнєву компетенцію – одна з найважливіших якостей освіченої людини. Культура мови фахівця формується через багатство словника, досконале володіння способами поєднання слів у речення, уміння розрізняти нейтральні й стилістично марковані мовні одиниці, уникнення стильового та експресивного дисонансу, характеризується фонетико-інтонаційною виразністю. У статті окреслено принципи, на яких базується поняття мовної культури, проаналізовано лексику, зроблено висновки.

Посилання

Бацевич Ф. Основи комунікативної лінгвістики : підручник. Київ : Видавничий центр «Академія», 2004. 344 с.

Бех І. Особистісно-зорієнтоване виховання : навчально-методичний посібник. Київ : ІЗНМ, 1998. 204 с.

Бабич Н. Основи культури мовлення. Львів: Світ, 1990. 232 с.

Клімішина А. Підготовка майбутніх учителів математики до розвитку інтелектуальної культури учнів загальноосвітньої школи. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04. – теорія та методика професійної освіти. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, МОН України, Вінниця, 2019. 330 с.

Мацько Л. Культура мови / Початкова школа. 1996. № 3. 37 с.

Мацько Л. Стратегія мовної освіти в Україні / Педагогічна газета, 2004. № 5(118). С. 3.

Мацько Л., Кравець Л. Культура української фахової мови: Навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2007. 360 с.

Погиба Л., Грибінченко Т. Українська мова фахового спрямування. Підручник / Л. Погиба, Т. Грибінченко, Л. Голіченко. Київ : Кондор, 2011. 350 с.

Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1970–1980.

Ткач Л., Рибалко І. Формування мовленнєвої культури студентів вищих технічних навчальних закладів. / Український смисл: збірник наукових праць / за ред. д-ра філол. наук, проф. А.М. Поповського. Journal “Ukrainian sense”, 2012. С. 162–176. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=JC1U04s AAAAJ&citation_for_view=JC1U04sAAAAJ:qjMakFHDy7sC (дата звернення: 01. 07. 2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-09

Як цитувати

ТРЕТЯК, Н., & МАРТІНА, О. (2022). ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)». Acta Paedagogica Volynienses, (3), 102–107. https://doi.org/10.32782/apv/2022.3.15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА