СИСТЕМА ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.28

Ключові слова:

система, професійна мотивація, ціннісні орієнтації, майбутні фахівці, лісове господарство, потреби, підготовка, цінності, ціннісні установки.

Анотація

Мета: у статті обґрунтовано систему професійної мотивації та ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців лісового господарства. Методологія. Встановлено, що система професійної мотивації та ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців лісового господарства містить інтереси, потреби, мотиви до отримання знань, умінь, компетентностей у професійній сфері, позитивне ставлення до майбутньої професійної діяльності, розуміння цінності праці лісівника, усвідомлення соціальної значущості його професії, наявність у майбутнього фахівця лісового господарства необхідних якостей, прагнення до творчої праці в галузі лісового господарства; здатність, відчуття любові до природи. Наукова новизна. Створюючи систему професійної мотивації, приділено увагу як зовнішній мотивації, яка базується на використанні різних стимулів, що спрямовує здобувача на мотивоване оволодіння професійними знаннями, вміннями, навичками, компетентностями; активізацію пізнавальної діяльності в процесі професійної підготовки, так і внутрішній мотивації, заснованій на внутрішніх спонукальних мотивах здобувачів, спрямованих на задоволення особистих потреб у самореалізації в лісогосподарській галузі. Розкрито, що мотиваційно-особистісна сфера відображає сукупність основоположних ідей і пріоритетних цінностей, вимог, що визначають світоглядні основи, ідеологію, сукупність тих загальних положень, які розкривають зміст підготовки особистості. Цінності особистості є своєрідним цілісним конструктом готовності до професійної діяльності, який характеризує значущість певних цілей, почуттів, дій для індивіда. Висновки. Вставлено складники системи професійної мотивації та ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців лісового господарства. До них віднесено мотиви, що мають найбільше значення для включення здобувачів у процес підготовки: соціально-значимі та пізнавальні. Визначено, що ціннісні орієнтації є найважливішим елементом у внутрішній структурі особистості, закріплюються життєвим і професійним досвідом і є сукупністю переживань індивіда, а також відокремлюють значимість явищ і предметів для конкретної людини. Сформовані та усталені ціннісні орієнтації утворюють певний стрижень в свідомості особистості, який забезпечує її стійкість, певний тип поведінки і діяльності, спрямованість потреб та інтересів.

Посилання

Васильева Т.В. Формирование профессиональных ценностных ориентации студентов сельскохозяйственного вуза на современном этапе развития общества : дис. канд. пед. наук. Кемерово, 2015.

Герасимова І. Критеріально-рівнева структура готовності до виявлення професійної мобільності майбутніх випускників аграрних ВНЗ. Сучасні освітні технології у професійній підготовці фахівців аграрного профілю. Вінниця. 2015. С. 16–30.

Гриджук О.Є. Теоретико-методичні засади формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх фахівців лісотехнічних спеціальностей : дис. д-ра пед. наук. Херсон, 2018.

Каричковський В.Д. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх менеджерів в університетах аграрного профілю: порівняльний аналіз : дис. д-ра пед. наук. Київ.

Картешкина О.Л. Педагогическое обеспечение профессиональной подготовки будущих специалистов сельского хозяйства в региональном вузе : дис. канд. пед. наук, 2009. Благовещенск.

Лаппо В.В. Формування духовних цінностей студентської молоді в начально-виховному процесі вищого навчального закладу : теоретико-методичні засади. Івано-Франківськ.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. Москва, 1975.

Маслоу А.Г. Мотивация и личность. Санкт-Петербург, 2003.

Онопрієнко В.П. Теоретико-методичні засади екологічної підготовки фахівців сільського господарства : автореф. дис. д-ра пед. наук. Київ, 2011.

Пашин В.И. Дидактическая система обучения студентов колледжа специальным дисциплинам сельскохозяйственного профиля : дис. канд. пед. наук. Нижний Новгород, 2002.

Реан А.А., Бордовская Н.В., Розум С.И. Психология и педагогика. Санкт-Петербург, 2005.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Санкт-Петербург, 2005.

Самохвалова О.М. Развитие информационно-технологической компетентности будущих инженеров лесного хозяйства на основе интегративного подхода к обучению дисциплинам информационной и предметной подготовки : дис. канд. пед. наук. Омск, 2008.

Сучкина Н.Н. Педагогические условия формирования ценностного отношения студентов аграрного колледжа к профессиональной деятельности : дис. канд. пед. наук. Курск, 2003.

Хуторской А.В. Практикум по дидактике и методикам обучения. Санкт-Петербург, 2004.

Чеботарева Е.С. Развитие самообразовательной компетентности студентов в процессе проектной деятельности (на материале подготовки будущих специалистов агропромышленного комплекса) : дис. канд. пед. наук. Курск, 2010.

Шматков Е.В., Шматков Д.І. Використання моделювання при навчанні учнів професійно-технічних навчальних закладів робітничим професіям. Теорія і практика управління соціальними системами. 2009. № 2. С. 50–54.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Як цитувати

ХРИК, В. (2022). СИСТЕМА ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 181–189. https://doi.org/10.32782/apv/2021.6.28

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА