РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.2

Ключові слова:

критичне мислення, діти молодшого шкільного віку, інноваційні технології

Анотація

У статті з’ясовано, що критичне мислення є однією з ключових компетентностей та відображає всі головні закономірності дефініції «мислення». Визначено, що формування особистості, яка зуміє реалізувати це неможливе без розвитку в неї критичного мислення з дитячих років. Встановлено, що основними ознаками критичного мислення та їх вияв у реальній життєдіяльності людини, зокрема, здатність людини самостійно аналізувати інформацію, визначати її сутність, порівнювати з іншою інформацією і робити власні висновки; вміння бачити помилки або логічні порушення в аргументації партнерів та в інших джерелах інформації. Узагальнено, що сучасні діти мають бути здатними сприймати фактичний матеріал, ретельно і критично аналізувати його, доповнювати власними дослідженнями, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, синтезувати власні твердження, тобто коли діти вчаться мислити критично, вони вчаться оцінювати результати своїх мислительних процесів – наскільки правильне прийняте нами рішення чи наскільки вдало справились із поставленим завданням, адже нині розвиток сучасної дитини здійснюється з урахуванням компетентнісного підходу, у відповідності до діючої нормативної бази. Зокрема, обґрунтовано, що використання технології з розвитку критичного мислення сприяє ефективнішому засвоєнню знань, адже інтерактивність методики спрямована не на запам’ятовування, а на вдумливий процес пізнання, на постановку проблеми та пошуки її вирішення. Встановлено, що серед освітніх завдань першочерговим є формування свідомої особистості, її інтелектуального розвитку, інтелектуальної сприйнятливості (здатності до засвоєння нової інформації; інтелектуальної рухливості, гнучкості мислення, які в сучасному світі) є суттєвою умовою відносно безболісної адаптації особистості до життєвих обставин, що постійно змінюються.

Посилання

Бєлкіна О. В. Проблема формування критичного мислення в учнів початкових класів. Проблеми педагогічних технологій : зб. наук. праць. Луцьк. 2000. № 1. С. 50–57.

Бєлкіна-Ковальчук О. В. Формування критичного мислення учнів початкових класів у процесі навчання : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.09. Луцьк, 2006. 215 с.

Большакова І. Розвиток критичного письма. Початкова освіта. 2012 р. № 11. С. 3–7.

Державний стандарт початкової загальної освіти [електронний ресурс]. URL: http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіти.pdf (дата звернення 18.09.2022 р.).

Інтерактивні технології навчання в початкових класах / авт.-упор. І. І. Дівакова. Тернопіль : Мандрівець, 2013. 180 с.

Марченко О. Г. Формування критичного мислення школярів. Харків : вид. група «Основа» : «Тріада +», 2007. 160 с.

Макаренко В. М., Туманцева О. О. Як опанувати технологію критичного мислення Харків : вид. група «Основа» : «Тріада +», 2008. 96 с.

Методика навчання української мови в початковій школі : навч.-метод. посіб. / ред. М. С. Вашуленка. Київ : Літера ЛТД, 2011. 364 с.

Мороз А. В. Використання технології розвитку критичного мислення в освітньому процесі НУШ : навчально-методичний посібник. Поліський ліцей. Березне, 2021. 58 с.

Пономарьова К. Реалізація компетентного підходу в навчанні молодших школярів української мови. Початкова школа. 2010. № 12. С. 49–52.

Психологія / за ред. В. А. Крутецького. Київ : Вища школа, 1978. 283 с.

Савченко О. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти. Рідна школа. 2011. № 9. С. 4–8.

Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення (на прикладі навчання історії) : посібник для вчителя. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2011. 105 с.

Тягло О. В. Критичне мислення : навчальний посібник. Xарків : Вид. група «Основа», 2008. 189 с.

Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. ; наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ : Видавництво «Плеяди», 2006. 220 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

ДУКА, Т. (2022). РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 9–15. https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА