ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ УЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.7

Ключові слова:

вчитель, ефективність педагогічних стилів, індивідуальний стиль, нова українська школа, освітній процес, педагогічна діяльність, педагогічне спілкування

Анотація

У статті проаналізовано теоретичні аспекти щодо змісту поняття «індивідуальний стиль учителя», а саме в контексті сьогодення та Нової української школи. Актуалізована необхідність нового вектору освітніх можливостей відповідно до концептуальних засад Нової української школи, націленого на особистість майбутнього вчителя, формування його індивідуального стилю. Індивідуальний стиль педагогічної діяльності розглядається як сукупність своєрідних проявів учителя як особистості, людини й професіонала, як сукупність неповторних стійких способів діяльності та спілкування, що характеризують індивідуальну манеру виконання педагогічної діяльності. На основі аналізу існуючих досліджень щодо вивчення індивідуального стилю діяльності учителя як переваги певних мотивів, мети, способів виконання та оцінки результатів діяльності виокремлено такі види стилю: авторитарний, демократичний, нейтральний / ліберальний, емоційно-імпровізаційний, раціонально-методичний, раціонально-імпровізаційний, емоційно-методичний та ін. Розкрито їх особливості, ідентифікацію та розбіжність. В основу запропонованої класифікації стилів покладено такі принципи: орієнтація вчителя на результати навчання; адекватність – неадекватність планування навчально-виховних процесів; оперативність – консервативність у використанні засобів педагогічної діяльності; рефлексивність – інтуїтивність. Узагальнено, що основними особливостями індивідуального стилю вчителя є: тип спілкування, характер, вміння керувати та вирішувати питання, способи взаємодії, методи та засоби навчання, темперамент, комунікативні та організаторські навички, довіра, тон, гнучкість, активність, ставлення. Відзначено, що спрямування освітнього процесу на гуманістично орієнтовану взаємодію його учасників потребує підготовки майбутнього вчителя з відповідним рівнем індивідуального стилю педагогічної взаємодії з учнями. У професійній підготовці майбутніх учителів Нової української школи найвагомішим є вироблення такого стилю педагогічного спілкування й діяльності, що пронизує весь освітній процес початкової школи, є найвищою здатністю фахівця-професіонала й потребує його постійного вдосконалення.

Посилання

Зайченко І.В. (2008). Педагогіка. Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів, 2-е вид. Київ: Освіта України, «КНТ».

Маркова А. К, Никонова A. Я. (1987). Психологические особенности индивидуального стиля деятельности учителя. Вопросы психологии. № 5, с. 40–48.

Холковська І.Л., Волошина О.В., Губіна С.І. (2019). Основи педагогічної майстерності: практикум. Вінниця: Твори.

Зязюн І.А., Крамущенко Л.В., Кривонос І.Ф. (1997). Педагогічна майстерність: Підручник. Київ: Вища школа.

Зливков В.Л., Лукомська С.О. (ed.) (2019). Психологія педагогічної взаємодії: інтегративний підхід: монографія. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

ПРІМА, Р., & ОГРЕБЧУК, С. (2023). ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ УЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 44–49. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.7

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА