ЦИФРОВА ГРАМОТНІСТЬ ПЕДАГОГА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.8

Ключові слова:

цифрова грамотність, цифрова грамотність педагога, цифрові компетенції, педагогічна рефлексія

Анотація

У статті проаналізовано роль та значення цифрової грамотності у сучасному світі. Використання методу теоретичного аналізу дозволило автору розкрити сутність поняття «цифрова грамотність» та комплексно розглянути позиції науковців, державних інституцій і законодавства щодо питання забезпечення формування цифрової грамотності громадян; розкрити загально європейські та вітчизняні підходи до визначення переліку необхідних сучасній людині цифрових компетентностей. Виявлено, що удосконалення та поширення цифрових технологій у всіх сферах життєдіяльності сучасної людини ставить державу та заклади освіти перед новими викликами. Цифровізація всіх сфер суспільного життя, в тому числі й освітньої сфери, призводить до необхідності розвитку цифрової грамотності всіх громадян, а особливо педагогів. Відповідно до цього автором розкрито значення цифрової грамотності для сучасного педагога. Відображено значення професійної рефлексії педагога для формування його цифрової грамотності. На основі проведеного теоретичного аналізу автор прийшов до висновків, що завдяки сучасним цифровим технологіям освіта отримує нові можливості для забезпечення доступності освіти та її індивідуалізації, дозволяє ефективно реалізовувати дистанційну освіту. А педагог отримує більший набір педагогічних засобів, які він зможе використати для підвищення якості освіти як в очному, так і дистанційному, чи змішаному режимі навчання. Водночас ефективна робота педагога в новому цифровому освітньому просторі потребує від нього сформованої цифрової грамотності, що виражається в оволодінні ним відповідними цифровими компетенціями. І в цьому контексті професійна рефлексія педагога відіграє надзвичайно важливу роль.

Посилання

Антонченко М.О. Сутність інформаційно-цифрової компетентності педагога у системі післядипломної педагогічної освіти. Інформаційно-цифрова компетентність педагога: теорія і практика : збірник наукових праць; випуск 1-й; / за заг. редакцією Л.Г. Петрової. Суми : ВВП «Мрія», 2018. С. 4–12.

Волкова Н.П., Лебідь О.В. Формування цифрової компетентності у майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 78. С. 161–166. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/30.pdf

Гаврілова Л.Г., Топольник Я.В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 61, № 5. С. 1–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_61_5_3

Гордон Драйден, Джаннетт Вос. Революція в навчанні / Переклад з англ. М. Олійник. Львів : Літопис, 2005. 542 с.

Іонан В. Цифрова грамотність: що це і навіщо українцям. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/cifrovagramotnist-must-have-dlya-ukrajinciv-50053488.html

Опис рамки цифрової компетентності для громадян України 2021. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlyagromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf

План заходів з реалізації Концепції розвитку цифрових компетентностей. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#n93

Проект цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний» – 2020). Першочергові сфери, ініціативи, проекти «цифровізації» України до 2020 року. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#n13

Розвиток інформаційно-цифрової компетентності педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти : колективна монографія / За заг. редакцією Л.Г. Петрової. Суми : видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2021. 300 с. URL: http://ir.soippo.edu.ua/bitstream/123456789/215/1/Petrova_Development_Of_Information_

And_Digital_Competence.pdf

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с. URL: https://www.pedagogimaster.com.ua/public/semenova/slovnik.pdf

Що таке цифрова грамотність та навіщо вона українським школярам. URL: https://dyvys.info/2021/02/12/shho-take-tsyfrova-gramotnist-ta-navishho-vonaukrayinskym-shkolyaram/

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. and Punie, Y., DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. doi:10.2760/38842. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_%28online%29.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-28

Як цитувати

СЕНЧИНА , Н. (2023). ЦИФРОВА ГРАМОТНІСТЬ ПЕДАГОГА ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 50–56. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.8

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ПОЧАТКОВА ОСВІТА