TEACHER DIGITAL LITERACY THROUGH THE PRISM OF PROFESSIONAL REFLECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.8

Keywords:

digital literacy, teacher digital literacy, digital competencies, pedagogical reflection

Abstract

The article analyzes the role and importance of digital literacy in the modern world. Using theoretical analysis allowed the author to determine the essence of the digital literacy concept and comprehensively consider the positions of scientists, state institutions, and legislation on the issue of ensuring the formation of civil digital literacy. European and domestic approaches to defining the list of digital competencies necessary for a modern person are covered. It is established that improvement and spread of digital technologies in all life spheres of modern man present new challenges to the state and education institutions. Digitization of all spheres of social life, including the education sector, leads to the need to develop the digital literacy of all citizens, especially teachers. Therefore, the author clarifies the importance of digital literacy for a modern teacher. The value of the teacher’s professional reflection for the formation of own digital literacy is determined. Based on the conducted theoretical analysis, the author concluded that modern digital technologies open the door to education to ensure the accessibility of education and its individualization and maintain effective implementation of distance education. In addition, a teacher obtains an extended set of pedagogical tools that can be used to advance the quality of education both in face-to-face, distance, or mixed mode. At the same time, the efficient work of a teacher, by its very nature in the new digital educational space, requires a formed digital literacy from him, which is expressed in mastering the appropriate digital competencies. In this context, the teacher’s professional reflection plays an extremely important role.

References

Антонченко М.О. Сутність інформаційно-цифрової компетентності педагога у системі післядипломної педагогічної освіти. Інформаційно-цифрова компетентність педагога: теорія і практика : збірник наукових праць; випуск 1-й; / за заг. редакцією Л.Г. Петрової. Суми : ВВП «Мрія», 2018. С. 4–12.

Волкова Н.П., Лебідь О.В. Формування цифрової компетентності у майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 78. С. 161–166. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/78/30.pdf

Гаврілова Л.Г., Топольник Я.В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 61, № 5. С. 1–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_61_5_3

Гордон Драйден, Джаннетт Вос. Революція в навчанні / Переклад з англ. М. Олійник. Львів : Літопис, 2005. 542 с.

Іонан В. Цифрова грамотність: що це і навіщо українцям. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/cifrovagramotnist-must-have-dlya-ukrajinciv-50053488.html

Опис рамки цифрової компетентності для громадян України 2021. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlyagromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf

План заходів з реалізації Концепції розвитку цифрових компетентностей. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#n93

Проект цифрова адженда України – 2020 («Цифровий порядок денний» – 2020). Першочергові сфери, ініціативи, проекти «цифровізації» України до 2020 року. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#n13

Розвиток інформаційно-цифрової компетентності педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти : колективна монографія / За заг. редакцією Л.Г. Петрової. Суми : видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2021. 300 с. URL: http://ir.soippo.edu.ua/bitstream/123456789/215/1/Petrova_Development_Of_Information_

And_Digital_Competence.pdf

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с. URL: https://www.pedagogimaster.com.ua/public/semenova/slovnik.pdf

Що таке цифрова грамотність та навіщо вона українським школярам. URL: https://dyvys.info/2021/02/12/shho-take-tsyfrova-gramotnist-ta-navishho-vonaukrayinskym-shkolyaram/

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. and Punie, Y., DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. doi:10.2760/38842. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_%28online%29.pdf

Published

2023-02-28

How to Cite

СЕНЧИНА , Н. (2023). TEACHER DIGITAL LITERACY THROUGH THE PRISM OF PROFESSIONAL REFLECTION. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 50–56. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.8

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION