ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ЗДОБУВАЧАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.12Ключові слова:
критичне мислення, технологія критичного мислення, курс «Я досліджую світ», Нова укра- їнська школаАнотація
У статті розглядається питання застосування технології критичного мислення в процесі вивчення здобу- вачами початкової освіти курсу «Я досліджую світ». Автор акцентує на процесі модернізації Нової україн- ської школи та впровадженні інтегрованого курсу «Я досліджую світ», пропонує приклади застосування мето- дів критичного мислення під час викладання запропонованого курсу. Зазначається, що технологія критичного мислення, її застосування під час викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» є досить актуальною в практиці вчителів, а практико орієнтовні завдання в цьому контексті вимагають додаткового розкриття в контексті інноваційного змісту предмета. Розглянуто детально методи розвитку критичного мислення в здо- бувачів початкової освіти на уроках курсу «Я досліджую світ». Підкреслено, що інтеграція численних освітніх галузей, а саме природничої, громадянської, історичної, соціальної та здоров’язбережувальної освітніх галузей в курсі «Я досліджую світ», передбачає ґрунтовної підготовки з боку вчителя до проведення таких уроків (до того ж за різними програмами НУШ-1 та НУШ-2 інтеграція представлена дещо по різному). Під час моде- лювання вищезазначених уроків слід враховувати особливість навчального матеріалу, оскільки досвід свідчить, що розробка навчальних занять у цій технології вимагає від учителя ґрунтовної підготовки, особливо у 1 класі. Вважаємо, що оптимальним буде використання окремих елементів технології: «Мозкова атака» «Мікрофон», «Гронування», «Джигсоу», «Метод ПРЕС», «Сенкан» тощо. Отже, технологія розвитку критичного мислення дозволяє максимально підвищити ефективність освітнього процесу, дає можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкува- тись, співпрацювати, критично мислити, відстоювати свою позицію, адаптує учнів до життя у суспільстві.
Посилання
Troitska T.S., Krylova A.M., Taranenko G.G., Troitska E.M., Popravko O.V. Historical reconstruction of the reproduction of axiology of nature in ukrainian philosophical tradition: methodological reference points. History, philosophy, archaeology, history of art, performing and visual arts, architecture and design, literature and poetry, language and linguistics: 6th SWS International Scientific Conference on Arts and Humanities, (Albena, 26 August-1 September, 2019), 6 (1). Pp. 106–112.
Troitska О. М. Conceptual foundations of dialogue idea impromentation into cultural educational space. Canadian scientific journal International multidisciplinary scientific Journal. 2015. Issue 1. Pр. 87–92.
Marharyta Shabarina, Khrystyna Verbytska, Valentyna Vitiuk, Vadym Shemchuk, Eduard Saleychuk. Development of Pedagogical Creativity of Future Teachers of Primary School By Means of Innovative Education Technologies. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2020, Vol. 12, Issue 4. Pp. 137–155.
Kramarenko Alla, Horbenko Olena, Syladii Ivan. Pedagogy Students’ Professional Competence Formation. Наука і освіта (Science and Education). 2017. № 10. Pp. 188–193.
Alona Prokopenko, Alla Vozniuk, Hennadii Leshchenko, Liliya Manchulenko, Alla Kramarenko, Oksana Mondich. Activization of Cognitive Activity of Students in Higher Education Institutions. Systematic Reviews in Pharmacy. Vol. 11, Issue 10, Oct-Nov 2020. рр. 144–146. doi:10.31838srp.2020.10.24.
Пометун О.І. Нова українська школа : розвиток критичного мислення учнів початкової школи : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2020. 192 с.
Столяр Г. Розвиток критичного мислення молодших школярів на уроках із предмету «Я досліджую світ». 2021. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/conferences/article/view/11225/10530
Komar O.A., Chuchalina Y.M., Kramarenko A.N., Torchynska T.A., Shevchuk I.V. Agile approach in training future primary school teachers for resolving complex pedagogical situation. International Electronic Journal of Elementary Education. March 2021, Volume 13, Issue 4, рр. 469–477. doi:10.26822/iejee.2021.205
Крамаренко Алла. Сучасні технології навчання природничої, громадянської та історичної освітніх галузей в початковій школі: навч. посіб. для здобувачів вищої освіти другого освітнього ступеню ОПП Початкова освіта. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2021. 316 с.
Крамаренко А.М. Природничо-методичний аспект ознайомлення учнів з унікальними місцями України. Учитель початкової школи. 2019. № 6. С. 13–17.