ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ РИТОРИКИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.16

Ключові слова:

ключова компетентність, метод навчання, компетентнісне навчання риторики, майбутні вчителі української мови і літератури.

Анотація

У статті порушено проблему підготовки майбутніх учителів до використання методів компетентнісного навчання риторики на уроках української мови. З огляду на те, що одним із пріоритетних завдань учителя-предметника є формування в учнів низки наскрізних умінь та ключових компетентностей, з-поміж яких особливе місце посідає вільне володіння державною мовою, акцентовано на методах, що забезпечують формування компетентного мовця. Оскільки риторику здавна визнано як таку, що сприяє розв’язанню питань, пов’язаних з оволодінням секретами ефективної комунікації, законами ораторського мистецтва, постала потреба включення означеної дисципліни до навчальних планів закладів вищої педагогічної освіти. Однак освітня практика переконує, що студентам мало засвоїти питання теорії риторики, майстерне оволодіння мовою потребує комунікативного досвіду, напруженої системної роботи, наполегливості, формування критичного й логічного мислення, лінгвокреативності, опанування ефективним методичним інструментарієм, адже майбутні вчителі мають мотивувати здобувачів освіти до мовленнєвого вдосконалення, набуття суб’єктного досвіду. З огляду на зазначене важливо ознайомити їх із методами, що є складниками компетентнісно орієнтованої методики навчання риторики на уроках української мови. У статті акцентовано, що ознайомлення майбутніх учителів із методами, спроможними реалізувати завдання компетентнісного навчання риторики, має відбуватися на міждисциплінарних засадах. Це уможливлює різноаспектний розгляд проблеми сучасних методів компетентнісно орієнтованого навчання риторики в закладах загальної середньої освіти, що має відбуватися як у курсі методики, так і в процесі опанування риторики. Зазначено, що результатом міждисциплінарної підготовки може бути риторичне портфоліо студентів. Визначено дидактичний, розвивальний і виховний потенціал методів компетентнісного навчання риторики, представлено шляхи ознайомлення з ними вчителів-словесників, ідеї щодо використання їх в освітньому процесі. Розкрито роль та перспективи використання методів компетентнісного навчання риторики; визначено й схарактеризовано критерії добору їх та умови застосування. З’ясовано, що застосування методів компетентнісного навчання риторики сприяє підвищенню мотивації учнів і учениць до навчання української мови, послуговування нею в будь-яких життєвих ситуаціях, здатності до толерантного та ефективного спілкування.

Посилання

Голуб Н.Б. Зошит з риторики. 10 клас. К.: Педагогічна думка. 2018. 63 с.

Голуб Н.Б. Самостійна робота студентів з риторики: Навч. методичний посібник. Черкаси: Брама. 2008. 232 с.

Голуб Н., Горошкіна О. Методи дистанційного навчання української мови. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 145–158. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/635

Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. (2022) Українська мова: Підручник для 5 класу. URL: https://lib.imzo.gov.ua/ yelektronn-vers-pdruchnikv/5-klas-nush/movno-lteraturna-galuz/ukranska-mova/ukranska-mova-pdruchnik-dlya-5- klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-golub-n-b-goroshkna-o-m_1/

Голуб Н.Б., Новосьолова В.І., Галаєвська Л.В. Мовленнєві жанри на уроках української мови в ліцеї (рівень стандарту): практичний посібник. К.: КОНВІ ПРІНТ. 2020. 128 с.

Горобець С.І. Риторична підготовка майбутнього вчителя української мови і літератури як об’єкт теоретичного аналізу в педагогічній практиці на текстовій основі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 78. С. 61–65.

Державний стандарт базової середньої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16.

Державний стандарт початкової освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF

Кузнецова Г.П., Корчова О.М., Кухарчук І.О., Холявко І.В. Культура мовлення та риторика: навч. посібник. Глухів: Глухівський НПУ ім. О. Довженка. 2020. 324 с.

Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи : МОН України. Київ, 2016. 40 с.

Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну / пер. з англ. А. Замоцний. 3-тє вид. К.: Наш формат. 2020. 272 с. 12. Педагогічна риторика: історія, теорія, практика : монографія / [О.А. Кучерук, Н.Б. Голуб, О.М. Горошкіна, С.О. Караман та ін.] ; за ред. О.А. Кучерук. Київ : КНТ, 2016. 258 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики (2015) : навч. посіб./ Кол. авторів за ред. М.І. Пентилюк. Київ : Ленвіт, 2015. 320 с.

Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти : Іншомовна галузь. Іноземна мова (розроблена під керівництвом О.Я. Савченко) : наказ МОН України від 21.03.2018 № 268. URL: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli

Українська мова: Модельна навчальна програма. 5-6 класи для закладів загальної середньої освіти / Голуб Н.Б., Горошкіна О.М. URL: https://drive.google.com/file/d/1ngp-IBriUmeHFzzN-7QxjTU14_c9BRE0/view

Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 10–11 класи. Рівень стандарту. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalniprogrami- dlya-10-11-klasiv

Українська мова 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів / Л. Мацько, Т. Груба, О. Семеног, Т. Симоненко. Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки України. 2017. № 12. С. 3–73.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

ГОРОШКІНА, О., & ГОЛУБ, Н. (2023). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ РИТОРИКИ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 102–111. https://doi.org/10.32782/apv/2022.6.16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА