SOFT SKILLS: UNIVERSAL SKILLS IN UKRAINIAN LANGUAGE AND READING SCHOOL IN PRIMARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.18

Keywords:

skills, universal skills, soft skills, hard skills, creativity, communication, collaboration, critical thinking, interactive technologies, elementary school students

Abstract

The article analyzes the skills that modern school graduates should possess, explores the concepts of soft skills and hard skills. Soft skills include adaptability in changing life situations, independence and critical thinking, the ability to see, formulate a problem and find ways to solve it rationally, awareness of where and how the acquired knowledge can be used in the environment, their practical application, able to generate new ideas, think creatively, be able to work with information, be sociable, be able to work in a team, be able to work independently on the development of their own intelligence, their cultural level. The abilities of "4 K" are considered as a priority area of soft skills formation in Ukrainian language lessons in primary school, such as creativity, critical thinking, communication, collaboration. The potential of the skill "creativity" for students and teachers is outlined. Creativity in Ukrainian language and reading lessons in primary school can be enhanced by using cognitive exercises such as brainstorming (finding ideas quickly) and finding the true nature of the problem. Critical thinking of students is the most necessary skill of the future, which consists of systematic analysis, analysis of arguments, creative process and evaluation of the results. It is also called "directed thinking" because it is aimed at obtaining the desired result. The components of critical thinking are information as a starting point for critical thinking, asking questions and clarifying problems, independent thinking, convincing argumentation: statements, proofs, evidence, basis, social thinking. Communication as a promising ability to form soft skills in primary school lessons has oral and written forms of implementation. The ability to collaborate trains students’ ability to collaborate and achieve results in teamwork. Interactive technologies are considered as ways of forming soft skills in primary school students.

References

Елькін М. В. Формування професійної компетентності вчителя. Х.: Вид. група «Основа», 2013. 112 с.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / [науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва]. К. : Ленвіт, 2003. 273 с.

Климова К. Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів: монографія. Житомир: ПП «Рута», 2010. 560 с.

Концепція «Нової української школи». Міністерство освіти і науки України. 2016. URL: https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_1_Oglyad.pdf (дата звернення: 10.01.2021).

Куликовський С. Генеза поняття «компетентність» у європейській та українській педагогічній науці. Людинознавчі студії. Педагогіка. 2014. № 29(1). С. 92–103.

Остапенко Н. М. Теоретичні і методичні засади формування лінгводидактичної компетентності у майбутніх учителів української мови і літератури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (українська мова)». Київ, 2010. 40 с.

Українська Літературна Енциклопедія : в 5т. / редкол.: І.О. Дзеверін (відп. ред..) та ін. Київ: «Українська Радянська Енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 1990. Т.2: 162 с.

Brewer L. (2014). The top 6 skills today’s employers want. Work in progress. Retrieved from: http://iloblog.org/2014/04/11/the-top-6-skills-todays-employers-want/.

Askeljung G. (2013). BrainRead. Effizienter lesen – mehr behalten. Lesen wie die Schweden. Linde Verlag, Wien 2013. Retrieved from: https://www.brainread.com/business-soft-skills-durch-fremdsprachen//

James J. Heckman, Tim D. Kautz (2012). Hard Evidence on Soft Skills. Working Paper 18121; National Bureau of Economic Research. Retrieved from: http://www.nber.org/papers/w18121.

Published

2021-10-27

How to Cite

ПОЛЯКОВА, І., & КОРСІКОВА, К. (2021). SOFT SKILLS: UNIVERSAL SKILLS IN UKRAINIAN LANGUAGE AND READING SCHOOL IN PRIMARY SCHOOL. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 120–125. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.18

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION