NEW APPROACHES IN THE APPLICATION OF HEALTH GYMNASTICS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES WITH PROFESSORS OF PROPERTY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.27

Keywords:

physical education, students, health gymnastics, preparatory medical group, institutions of higher education

Abstract

The article is devoted to the results of development and experimental application of health-improving classes on physical education for students classified by health status to the preparatory medical group. Scientific development reveals effective tools and methods of conducting classes in health gymnastics, which contribute to the involvement of students in an active lifestyle during their studies in higher education. Classes tested in practice are presented in the form of sets of health exercises: basic and dance movements of aerobics, general development of sets of exercises and a set of exercises with a ball, methodical recommendations are given. It is separately noted that teachers and scientists in many countries are interested in the problem of involving students of the preparatory group in gymnastics, some results of scientific and pedagogical research are considered. The analysis of the existing educational process and research work showed that the introduction of health gymnastics and ball exercises in the program of physical education can give a positive result in increasing the activity of students. In carrying out classes in health gymnastics in combination with exercises with a ball the main purposes are allocated: – Training in various dance movements; – The formation of a lasting interest in physical activity, – Preservation and strengthening of students’ health. It is suggested that these methods will allow systematizing theoretical knowledge, diversifying practical skills, and developing skills for independent study in extracurricular activities, which, in the end, will successfully solve the main task of learning, which is most relevant and important today. The plan of carrying out of training of improving gymnastics in combination with exercises with a ball is developed, the comparative characteristic of data of physical fitness and activity of cardiovascular system before and after experimental employments is made, the mathematical analysis is made and results of application of the offered sets of exercises are summed up.

References

Долженко Л.П. Фізична підготовка і функціональні особливості студентів з різним рівнем фізичного здоров’я : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення». Збірник наукових праць : КНУФВіСУ. Київ, 2007. 21 c.

Брусник Т.А. Оздоровительные виды гимнастики как эффективные средства, направленные на укрепление опорно-двигательного аппарата студенток. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2009. № 8 (54). С. 27–31.

Карпов В.Ю., Сапожникова Ю.И. Проектирование содержания и методики учебных занятий по физическому воспитанию коррекционной направленности со студентами специальных медицинских групп. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2009. № 2 (48). С. 41–44.

Селуянов В.Н. Технология оздоровительной физической культуры. Москва : Спорт Академ Пресс, 2001. 169 с.

Афонская А.О. Эффективность методики формирования основных приемов оздоровительной аэробики у студентов в процессе физического воспитания: автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 Тул. гос. пед. ун-т им. Л. Н. Толстого. Тула, 2004. 19 c.

Белкина Н.В. Здоровьеформирующая технология физического воспитания студенток вуза. Теория и практика физ. культуры. 2006. № 2. С. 7–11.

Болуева В.А. Организация физического воспитания для учащихся с отклонениями в состоянии здоровья. Фізична культура i здоров’я / 2005. № 3. С. 59–60.

Бурдыгина Е.В. Методика занятий оздоровительной аэробикой для реабилитации здоровья студенток с нарушениями функций позвоночника : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Волгоград, 2000. 26 с.

Лю Юн Цянь. Физическая культура в ценностных ориентациях современных студентов. Мир спорта. 2008. № 1 (30). С. 33–34.

Прокопьев В.Н. Методология здоровья: пособие для педагогов. СПб. 2000. 265 с.

Сусолина Е.С. Комплексное использование оздоровительных видов гимнастики в физическом воспитании девушек 10–11 классов : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 Омск, 2006. 24 с.

Чайлдерс Г. Великолепная фигура за 15 минут в день. Минск : Попурри, 2002. 208 с.

Шилько В.Г. Организация физического воспитания студентов в классическом университете с использованием спортивно-оздоровительных технологий. Теория и практика физ. культуры. 2007. № 3. С. 2–6.

Аreiss А., Weiss А. The AbSmart Fitness Plan / McGraw-Hill, 2008. 256 р.

Chia М. Maximal intensity exercise performance of youths. Anaerobic fitness of children and adolescents. М. : Triumph Books, 2010. 292 р.

Hartman В., Campbell А. (2007) Total Body Plan: Men’s Fitness. М. : Triumph Books, 2007. 190 р.

Published

2021-10-27

How to Cite

АНТІПОВА, Ж., & ШУРХАЛ, Л. (2021). NEW APPROACHES IN THE APPLICATION OF HEALTH GYMNASTICS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES WITH PROFESSORS OF PROPERTY EDUCATION. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 186–191. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.27

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION