SEXUAL EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN AS A SCIENTIFIC PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.35

Keywords:

«sex education», «sex education», «sex education»

Abstract

Until recently, the issue of school sex education was not as relevant as it is today. There are reasons for this: first, the acceleration that accelerated puberty; secondly, a large flow of various positive and negative information; third, the natural childish curiosity. For a long time now, the ignorance of parents, teachers and educators on issues related to the sexual education of the younger generation has been a pressing problem. Most young people can make many mistakes at a young age based on information about their sexual life from peers or from various adult-oriented materials, which will negatively affect not only their health but also their future. life and well-being. Among the main problems that indicate a lack of knowledge on this issue are the decrease in the age of onset of sexual intercourse by minors, accompanied by an increase in abortion, the possibility of sexually transmitted infections and the emergence of single girls among single mothers. The analysis of foreign and domestic psychological and pedagogical literature shows the existence of different approaches to the problem of sexual education of schoolchildren, which is primarily due to the low level of awareness of adults on these issues. It has been studied that sex education is interpreted by scientists in its narrow and broad sense. Thus, in a narrower sense, sex education focuses on the physiological and biological characteristics of the sexes, the problems of sexual life, including the prevention of accidental pregnancy and achieving safe sexual pleasure. However, most use the concept of "sex education" in its broad interpretation and the formation of a culture of feelings, humane treatment of the opposite sex, preparation for marriage and family life, responsibility. Analyzing the current state of research on the problem of sexual education of schoolchildren in domestic and foreign pedagogical thought, it was found that the researchers laid the methodological basis and revealed general theoretical issues of sex, sex education, sex education, partially highlighted the problems of professional readiness of teachers for sex education. The article reviews the scientific literature and analyzes the theoretical foundations of sexual education of schoolchildren in the works of domestic and foreign scientists. The essence of the concept of "sex education" and different approaches to its interpretation are revealed.

References

Бялик О.В. Сучасні тенденції статевого виховання учнівської молоді в країнах Євросоюзу : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.07. Умань, 2017. 547 с.

Василенко О. В. Педагогічні умови статевого виховання старших підлітків у позаурочній діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Київ, 2006. 168 с.

Ващенко Г. Вибрані педагогічні твори. Дрогобич : Видавнича фірма «Відродження», 1997. 214 с.

Главацька О. Проблема підготовки майбутніх вчителів до статевого виховання учнів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2000. 178 с.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : «Либідь», 1997. 366 с.

Кравець В. П. Історія гендерної педагогіки: навч. посіб. для студ. вищих навч. закладів. Тернопіль : Джура, 2005. 439 с.

Кузнецова О. А. Статеве виховання школярів: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Миколаїв : ІЛІОН, 2004. 176 с.

Мезеря І. В. Актуальні проблеми статевого виховання у школі на сучасному етапі: посіб. для самостійної роботи слухачів курсів підвищення кваліфікації. Луганськ : «Знання», 2003. 64 с.

Петрище И.П. О половом воспитании детей и подростков. Минск : Народная асвета, 1990. 160 с.

Рибалка О. Я. Формування готовності студентів біологічних факультетів до виховання у підлітків культури міжстатевих стосунків : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Кіровоград, 2005. 236 с.

Сухомлинський В. О. Хлопчики і дівчата – чоловіки і жінки. Народження громадянина. Київ : Рад. школа, 1970. 372 с.

Федяєва В.Л., Кравченко Т.В. Статеве виховання школярів: сторінками історії (20-30-ті роки ХХ століття): Хрестоматія. Херсон : Видавництво ХДУ, 2007. 184 с.

WHO Regional Strategyon Sexual and Reproductive Health // Reproductive Health / Pregnancy Programme Copenhagen, Denmar. – Copenhagen, 2001. – (November). – 41 s. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.euro.who.int/document/e74558.pdf

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. International Guidelines on Sexuality Education: An evidence informed approach to effective sex, relationships and HIV/STI education. Een rapport van United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281e.pdf.

Published

2021-10-27

How to Cite

РОГОЖИНА, О. (2021). SEXUAL EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN AS A SCIENTIFIC PROBLEM. Acta Paedagogica Volynienses, (3), 241–247. https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.35

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION