TRAINING PRESCHOOL TEACHERS BY TEACHING THE COURSE “FAMILY PRESCHOOL PEDAGOGY”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2023.6.2

Keywords:

preschool teacher, collaboration with the family, preparing the teacher to work with the pupil’s family, professional training, cooperation, interaction, professional activity

Abstract

The article examines the peculiarities of training the preschool teachers in interaction and cooperation with parents of preschool children in order to provide effective education of preschool children. The personal traits of the teacher and their ability to establish effective relationships with pupils, as well as their parents, in order to implement effective family education of preschoolers, have been analysed. It has been established that the systematic application of the latest teaching methods, innovative technologies, non-standard and non-traditional ways in a pedagogical university will help organise a proper professional training of specialists in the field of preschool education. The main criteria for achieving success in the process of interaction between the teacher and the parents have been formulated, namely: the presence of a genuine interest in the preschool child, deep knowledge of the basic laws of his development, effective measures for the individual development of the child’s personality, compliance with the unified requirements of the child-care center and the family in the implementation goals of preschool education, constant selfimprovement and self-development of students. The characteristic features of the training of future preschool teachers to work with the family of a preschool-age child have been clarified. The essence of students’ competence regarding this problem is revealed, the main directions of its implementation are indicated. It is emphasized that the extremely oversaturated modern information flow regarding interaction with parents of preschool children creates obstacles on the way to full mastery of strong practical skills by students. One of the ways to avoid the negative consequences of the described situation is the broad involvement of students in the activities of scientific research laboratories, problem groups, which would consider in detail the modern problems of family preschool pedagogy and take an active part in their solution.

References

Боднарчук О. Психологія сім’ї: курс лекцій. Київ : МАУП, 2001. 96 с.

Гавриш Н. В. та ін. Розумне виховання сучасних дошкільнят: монографія. Київ : «Слово», 2015. 176 с.

Горохович А. Батьки i діти : монографія. Вінніпег, 1990. 176 с.

Дошкільне та сімейне виховання: теорія, методика, практика. Матеріали науково-практичної конференції. Одеса, 2016. 259 с.

Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях : монографія. Київ, 2016. 127 с.

Калічак Ю. Л. Сімейна дошкільна педагогіка: робоча програма. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І. Франка, 2023. 12 с.

Калічак Ю. Л., Клим М. І. Сімейна дошкільна педагогіка: методичні рекомендації. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І. Франка, 2011. 64 с.

Костів В. Народно-педагогічні ідеї минулого у формуванні сучасного сім`янина: книга для вчителя. Івано-Франківськ, 1996. 196 с.

Піроженко Т. О., Хартман О. Ю. Виховуємо дитину, зростаємо як батьки : навчально-методичний посібник. Тернопіль, 2014. 168 с.

Родинно-сімейна енциклопедія: за загальною редакцією Арвата Ф. С. та ін. Київ : Богдана, 1996. 438 с.

Стельмахович М. Г. Сім’я і родинне виховання в Україні з найдавніших часів до XIX ст. Рідна школа. 1992. № 3–4. С. 14–19.

Сухарєва Л. С. Піклуємось разом з батьками. Робота з батьками дошкільників : монографія. Вид. група «Основа» : «Тріада», 2008. 128 с.

Сухомлинський В. О. Мікроклімат вашого дому : монографія. Т. 5. С. 436–440.

Товкач І. Є. Хочу бути мамою, хочу бути татом : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий дім «Слово», 2012. 368 с.

Щербань П. М. Пам’ятай ім’я своє: Заповіді сімейної педагогіки : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2006. 191 с.

Published

2023-12-30

How to Cite

КАЛІЧАК, Ю. (2023). TRAINING PRESCHOOL TEACHERS BY TEACHING THE COURSE “FAMILY PRESCHOOL PEDAGOGY”. Acta Paedagogica Volynienses, (6), 13–18. https://doi.org/10.32782/apv/2023.6.2

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION