NORMATIVE GROUNDS FOR THE DEVELOPMENT OF AESTHETIC COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.1

Keywords:

aesthetic competence of future educators of pre-school education institutions, development of aesthetic competence of future educators of pre-school education institutions, structure of aesthetic competence of future educators of pre-school education institutions.

Abstract

The article analyzes the working training programs of the disciplines of the training plan of future teachers of preschool education institutions in the institution of higher education. The main educational components that contribute to the development of aesthetic competence of future teachers of pre-school education institutions are singled out. These include «Ethics and aesthetics», «History and culture of Ukraine», «General pedagogy, «General psychology», «Pre-school pedagogy», «Fundamentals of visual arts with management methodology», «Art work», «Fundamentals of pedagogical skills», «Fundamentals of natural science with methodology», «Theory and methods of music education», «Decorative art and design basics», «Methodology of ethnographic work in рre-school schools», «Children’s literature», «Speech culture and expressive reading», «Innovative technologies in education». The author’s definition of the concept of «aesthetic competence of future educators of pre-school education institutions» is presented, which is interpreted as the ability to aesthetically perceive, experience, evaluate and transform the world according to the laws of beauty, the formation of an aesthetic ideal, taste, values, the presence of developed aesthetic feelings, judgments, knowledge in the field aesthetics, preschool pedagogy and psychology and the ability to apply them in the aesthetic education of children. The main components of the defined competence are determined, namely: motivational, personal, cognitive, activity, reflective. The main means of aesthetic development of the personality are presented nature, music, works of fine art, fiction. The directions of further scientific research are determined, which consist in studying the foreign experience of organizing the development of aesthetic competence and the possibilities of its implementation in the process of professional training of future educators in Ukrainian institutions of higher education.

References

Аторіна В. М. Розвиток естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у фаховій підготовці : дис. … доктора філософії : 011 Оcвітні, педагогічні науки. Глухів. 2021. 314 с.

Базовий компонент дошкільної освіти. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponentdoshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 10.02.2024).

Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка. URL: https://gnpu.edu.ua/index.php/ua/ (дата звернення: 18.02.2024).

Кондратюк С., Бутенко В. Формування художньо-естетичної компетентності майбутніх вихователів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал. 2020. № 8 (102). С. 442–456.

Рожнова В. М. Сутність та структура естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2019. Вип. 40. С. 71–79.

Published

2024-05-08

How to Cite

АТОРІНА, В. (2024). NORMATIVE GROUNDS FOR THE DEVELOPMENT OF AESTHETIC COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS. Acta Paedagogica Volynienses, (1), 3–7. https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.1

Issue

Section

SECTION 1 PRE-SCHOOL EDUCATION