THE PROBLEM OF THE DEVELOPMENT OF PRIMARY EDUCATION IN THE SCIENTIFIC HERITAGE OF ACADEMICIAN OLEKSANDRA SAVCHENKO: FROM ORIGINS TO THE PRESENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.4Keywords:
academician Oleksandra Savchenko, a scientific heritage, а historical-pedagogical analysis, а development of primary education, a person-oriented learning, a competence approach, New Ukrainian School.Abstract
The article presents the results of a study on the personal contribution of a well-known Ukrainian scientist Oleksandra Yakivna Savchenko to the problem of modernization of primary education in Ukraine in different historical periods. In particular, the author classified them as follows: transformation of primary education in Ukraine in the first decade of its independence (the need to form a new educational policy, adaptation to changed socio-economic conditions, preservation and development of national-cultural values); renewal of primary education with the introduction of personality-oriented and competence-based approaches to learning (orientation to the development of creative abilities, independence and mutual assistance of students, formation of their key and subject competencies); reforming of primary education in the conditions of the New Ukrainian School (implementation of the ideas of child-centrism, partnership, innovation and inclusiveness). The main attention in the study is focused on identifying the key ideas and conceptual foundations for the modernization of primary education, as well as their relevance and significance for the modern educational process. It is determined and substantiated that the scientific heritage of academician O. Savchenko has theoretical and practical value for the development of national education, especially primary. The attention is drawn to the fact that the scientist O. Savchenko was the ideological inspirer of the competence-based primary education, the developer of the system of key competencies, as well as the supporter of child-centrism, pedagogy of partnership, innovation and inclusiveness in education, which is a solid foundation for the ideas of the New Ukrainian School. Therefore, the results of the study allow to assert that the scientific heritage of academician Oleksandra Savchenko is an inexhaustible source of inspiration and guidance for modern educators who strive for constant improvement.
References
Березівська Л. Д. Внесок О. Я. Савченко в розвиток історико-педагогічної науки України. Науковий простір академіка Олександри Савченко. НАПН України, Ін-т педагогіки НАПН України, Держ. наук.-пед. б-ка України ім. В. О. Сухомлинського ; упоряд.: Кодлюк Я. П. та ін. Київ, 2012. С. 253–257.
Олександра Яківна Савченко. Уроки співпраці і спілкування: збірник матеріалів І Всеукраїнських педагогічних читань пам’яті О. Я. Савченко. Київ, 4 листопада 2021 р. / Укладач О. В. Онопрієнко. Київ : Педагогічна думка, 2021. 96 с.
Савченко О. Освіта має стати загальнодержавним пріоритетом. Початкова школа. 1997. №8. С. 1–3.
Савченко О. Покликання початкової школи. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні. 2013. Вип. 8. С. 202–207.
Савченко О. У пошуках нової концепції школи першого ступеня навчання. Початкова школа. 1990. № 1. С. 2–7.
Савченко О. Упровадження компетентнісного підходу в початкову освіту: здобутки і нерозв’язані проблеми. Рідна школа. 2014. № 4–5. С. 12–16.
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи : підруч. для студ. пед. ф-тів. Київ : Грамота, 2012. 502 с.
Савченко О. Я. До питання про трансформацію початкової освіти в Україні на компетентнісні засади. Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта 2020 : глобалізоваий простір інновацій : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 28 трав. 2020 р. Київ : Біла Церква, 2020. С. 274–275.
Савченко О. Я. Компетентнісний підхід як ресурс інноваційного розвитку шкільної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2015. Вип. 33. С. 161–167.
Савченко О. Я. Модернізація початкової освіти: діалог з В. О. Сухомлинським. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 171. С. 17–23.
Савченко О. Я. Нові освітні результати як чинник модернізації початкової освіти. Практична філософія і Нова українська школа : зб. матеріалів доповідей Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 16 трав. 2019 р. / за заг. ред. Н. П. Дічек. Київ : Пед. думка, 2019. С. 12–17.
Савченко О. Я. Початкова освіта в контексті ідей Нової української школи. Рідна школа. 2018. № 1–2. С. 3–8.
Савченко О. Я. Реформування змісту початкової освіти. Початкова школа. 1996. № 1. С. 4–8.
Типова освітня програма для 1–2 класів НУШ (розроблена під керівництвом О. Я. Савченко). URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
(дата звернення 20.10.2023).
Типова освітня програма для 3–4 класів НУШ (розроблена під керівництвом О. Я. Савченко). URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення 20.10.2023).