THE ROLE OF MENTORING IN IMPROVING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2024.1.9Keywords:
professional experience, student motivation, autonomy, social responsibility, communication skills, creative thinking, mentorship, mentoring mechanisms.Abstract
The article defines the role of mentorship and their application mechanisms in improving the professional competence of future primary education teachers. Achieving the goal of work has become possible through using of general theoretical methods of analysis, monitoring and calculation of the performance ratio. It’s based on the positive impact of mentorship on the development of communication skills, the ability to eliminate gaps in knowledge, more detailed material learning, student motivation development, Using new approaches to learning. It was established that the negative impact of mentoring can be manifested only because of the lack of social responsibility of students and insufficient competence of mentors. The development of training mechanisms for future primary school teachers with the involvement of mentors included the formation of theoretical professional knowledge, the development of practical professional competence, the formation of creative thinking, and the development of communication skills. The training also provided for the use of digital technologies Twiddla, SlideDog. During the research, based on the efficiency ratio, it was proven that a high level of knowledge was achieved among 67% of students with an indicator of 1.91; sufficient – 29% with an indicator of 1.73; the average is 4% with an indicator of 1.30. High results are associated with providing a detailed treatment of the topic and determining the mechanisms for free use of educational material. It has been proven that mentors also increased the level of professional competence, which was reflected in the formation of additional skills (deep knowledge in professional activity, development of communication and creative approaches in scientific activity). Based on the obtained data, it is possible to draw a conclusion about the positive value of mentoring mechanisms in the pedagogical training of future primary school teachers. The purpose of the publication is to substantiate the positive role of mentoring, to reveal the mechanisms of influence of mentoring practice on improving the professional competences of future primary school teachers. Prospects for further research are the search for effective ways to implement mentoring mechanisms for the development of professional knowledge of students, the creation of rational mentoring programs for training a highly qualified, competitive specialist.
References
Безлюдна Н. В., Дудник Н. В. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до проходження педагогічної практики в умовах дистанційного навчання. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. Вип. 1, № 5. С. 26–32.
Ворожбіт-Горбатюк В. В. Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти / В. В. Ворожбіт-Горбатюк, А. В. Боярська-Хоменко, С. О. Доценко. Академічні студії. Серія: Педагогіка. 2021. Вип. 3, № 2. С. 133–139.
Гарань Н. (2023). Розвиток «soft skills» студентської молоді у закладі вищої освіти в умовах дистанційного навчання / Н. Гарань, В. Замороцька, К. Колесник. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2023. Вип. 1, № 103. С. 23-32.
Дрокіна А. С. Використання технологій доповненої реальності як ефективного засобу реалізації STEM-освіти майбутніми вчителями початкової школи. Академічні візії. 2023. Вип. 25. С. 1-9.
Лук’янченко О. Естетичні засади формування іміджу майбутнього вчителя НУШ. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип. 47, № 3. С. 202-205.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти» № 426 від 05.07.2023. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text.
Нос Л., Ткачук Ю. Прοфесійна підгοтοвка вчителів у Великій Британії. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2023. Вип. 39. С. 168-175. http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2023.39.12043.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» № 1341 від 02.07.2020. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.
Ходаковська А. В. Постановка проблеми підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування навчально-ігрових технологій в освітньому процесі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Вип. 68, № 2. С. 225-229. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-2.45
Fernández-Morante C. Mentoring and Monitoring of Student Teachers in Their In-School Placements – The Case of the University of Santiago de Compostela / C. Fernández-Morante, M. M. Leránoz-Iglesias, B. Cebreiro-López, C. Abeal-Pereira. Social Sciences. 2024. Vol. 13, No 1. P. 17.
Klieba, A.I. (2020). Construction of an individual educational trajectory as a way to reveal the personal and professional potential of a future teacher / A. I. Klieba, Y. O. Bludova, N. A. Galushko, O.H. Pavlova, N. V. Pylypenko. International Journal of Higher Education. 2020. Vol. 9, No 7. P. 73–83. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7p73.
Mader M. How Mentors Think About the Attainability of Mentoring Goals: The Impact of Mentoring Type and Mentoring Context on the Anticipated Regulatory Network and Regulatory Resources of Potential Mentors for School Mentoring Programs / M. Mader, H. Stoeger, A. Veas, A. Ziegler. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. P. 737014.
Posillico, C. Extending the Reach of the STARs (Students Tackling Advanced Research) / C. Posillico, S. Stilwell, J. Quigley [et al.]. Teaching of Psychology. 2023. Vol. 50, No 4. P. 433–440. https://doi.org/10.1177/00986283211056021.
Radulović B. (2022). Mentor’s perception of the future science teacher’s teaching practice / B. Radulović, T. Jovanović, Z. Gadušová, A. Hašková, L. Pavera. Journal of Education Culture and Society. 2022. Vol. 13, No 1. P. 145–155.
Tulang A.B. (2023). Patterns of Teaching and Learning Styles in a Virtual School-Based Learning Action Cell / A. B. Tulang, M. B. Anaviso, G. A. Barbasan. International Journal of Instruction. 2023. Vol. 16, No 3. P. 729–744. https://doi.org/10.29333/iji.2023.16339a