FEATURES OF TEACHER-PARENT INTERACTION IN THE DEVELOPMENT OF ART THERAPEUTIC PRACTICES IN A NEW UKRAINIAN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.15Keywords:
art therapy, educational environment, interaction, pedagogical practices, art therapy techniques, psychosocial development, partnership in educationAbstract
The publication examines the features of teacher-parent interaction in the New Ukrainian School, taking into account the implementation of art therapy practices. The role of teachers and parents in the formation and development of an art therapy approach in the educational environment is investigated. The purpose of the article is to analyze and substantiate the features of the interaction between teachers and parents in the process of implementing art therapy practices in the educational environment of the New Ukrainian School. Research into effective forms and methods of cooperation that contribute to the harmonious development of a child, his emotional stability and creative self-realization, as well as determining the role of parents in supporting art therapeutic approaches as a means of emotional and social well-being of younger schoolchildren. The article emphasizes the importance of joint action and exchange of experience between teachers and parents to create optimal conditions for student development. The demonstration of specific examples and interaction strategies provides practical insights into the effective implementation of art therapy in modern school practice. This resource will become important for educators, parents, and professionals who seek to improve interaction and promote the development of art therapy approaches in the school environment. Areas of priority in future research and practical activities regarding the realization of the psychotherapeutic and psychocorrectional potential of art and artistic and creative activities in working with children, and the active interaction of teachers and parents in such activities, have been identified. This will help create conditions for overcoming fear of the future, developing self-realization in life, and forming a sense of self-worth through the use of the worldview and value potential of works of art. This article will be a useful resource for educators, parents, and professionals interested in developing art therapy approaches in the school environment.
References
Бугаєць Н. Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів до роботи з сім’єю учня : автореф. дис. … на здобуття наук. ступеня к. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків : Харків. пед. ун-т ім. Г. Сковороди, 2002. 18 с.
Вознесенська О., Мова Л. Арт-терапія в роботі практичного психолога : Використання арт-технологій в освіті. К. : Шкільний світ, 2007. 120 с.
Вознесенська О.Л. Арт-терапія в Україні: стан та перспективи розвитку. Львівсько-Ряшівські наукові зошити : Культура – Мистецтво – Освіта – Терапія в міждисциплінарній перспективі. Вип. 2. 2014. С. 93–103.
Козігора М.А. Арт-терапія як засіб навчання і виховання учнів початкової школи. Молодий вчений. 2018. № 7 (59) липень, С.198- 201.
Нова українська школа: організація взаємодії з батьками учнів початкової школи: навч.-метод. посіб. / Т.М. Бабко, О.В. Банах, А.В. Вознюк, Г.А. Коломоєць, Л.Г. Кудрик, О.М. Мельник. К.: Видавничий дім «Освіта», 2020. 208с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Metod-Babko.pdf
Предик А. Роль арт-терапії у розвитку та психосоціальному самопочутті дітей молодшого шкільного віку на уроках мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2023. № 8-9 (132-133). С. 194–202.
Хіля, А. Арт‐терапія як об’єкт наукового дослідження у працях зарубіжних та вітчизняних учених. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології 2016. № 5, С. 394–405.
Tipple, Robin Anthony Looking for a Subject – Art Therapy and Assessmentin Autism: Art Psychotherapy Unit Goldsmiths College University of London : PhD submission. University of London. 2011.