CREATING A TOLERANT INCLUSIVE ENVIRONMENT IN A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.23

Keywords:

inclusive education, tolerance, educational environment, pedagogical interaction, barrier-free, children with special educational needs

Abstract

The article analyzes the psychological and pedagogical literature on the role of the concept of «tolerance» in an inclusive environment. The essence of the concept of «tolerance» and its main psychological and pedagogical aspects (structure, functions and stages of formation) are revealed. Based on the analysis of scientific articles and own research, the theoretical and practical aspects of creating a tolerant inclusive environment in a general secondary education institution are considered. The key pedagogical conditions necessary for the effective integration of children with special educational needs into the student body are analyzed. The main areas of activity of teachers in creating a tolerant inclusive environment for all participants in the educational process are outlined. The role of parents in establishing tolerant relationships between students in the classroom is outlined. The scholars propose to distinguish tolerance to any person (to Other), who differs in appearance, psychological characteristics, lifestyle, nationality, race, religion, etc., and intolerance to their immoral actions. The violations of the norms of universal human and public morality are the limit of tolerance. The study results are generalized in the conclusion that since the phenomenon of tolerance was analyzed in different sciences, and there were quite a large number of interpretations of this concept, it is worth admitting its complicated, complex nature, dependence on a specific science and social situation of its development, and the importance of this phenomenon for the existence and development of society and civilization as a whole. The article concludes that tolerance is a personal trait manifested in a well-disposed and unprejudiced attitude to another person, who could differ in any way, as to an equal personality, who has the right to their own system of life values, principles and world outlook and freedom to choose their way of life and achieve happiness but does not commit moral evil to another person.

References

Бондар В. Інклюзивне навчання як соціально-педагогічний феномен. Рідна школа. 2011. № 3. С. 10–14.

Волошина О. В. Педагогічні умови виховання толерантності у підлітків старшого віку в позакласній роботі : Дис. канд. пед. наук. Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2007. 197 с.

Дуткевич Т. В. Особливості соціально-перцептивного образу міжособистісного конфлікту. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 8. С. 288–297

Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзія: покроково для педагогів : навчально-методичний посібник. Київ, 2023. 232 с.

Легусова У. Багатовекторність системи інклюзивного навчання у закладі загальної середньої освіти. Актуальні проблеми теорії та практики інклюзивного навчання в закладах освіти : кол. монографія. Чернівці : Технорук, 2020. С. 181–190.

Психологічний супровід інклюзивної освіти : метод. рек. / Бісікало Л. Г. та ін. ; за заг. ред. А. Г. Обухівської. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с. URL: https://surl.lu/fbhqib

Русова С. Ф. Теорія педагогіки на основі психології. Вибрані педагогічні твори : у 4 кн. / за ред. Є. І. Коваленко. Чернігів : КП «Чернігівські обереги», 2009. Кн. 3. С. 8–144.

Терещук А., Бутузова Л. Маркери толерантного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Materials XXV International scientific and practical conference «Current Trends in the Development of Scientific Research in Today's Conditions» (May 29–31, 2024) Florence, Italy. International Scientific Unity, 2024. P. 202–206. URL: https://surl.li/fajdrd

Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2. С. 11–15.

Published

2025-05-27

How to Cite

LAKHTYUK А., & STASІUK Л. (2025). CREATING A TOLERANT INCLUSIVE ENVIRONMENT IN A GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTION. Acta Paedagogica Volynienses, (2), 168–173. https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.23

Issue

Section

SECTION 3 SPECIAL EDUCATION