TRANSLATION COMPETENCE IN THE CONTEXT OF TRAINING PROFESSIONAL TRANSLATORS OF THE POLISH LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/apv/2025.2.26Keywords:
pedagogical practice, philology, future philologist, competence, pedagogical activityAbstract
The relevance of the problem is stipulated by the need for highly qualified specialists capable of effective interlingual and intercultural communication in the context of globalisation and European integration of Ukraine. The article deals with the essence of translation competence as a key component of professional training of future Polish translators in higher education institutions. The authors clarify the content of the concept of ‘translation competence’ and define the requirements for training specialists in accordance with modern educational standards. The methodological basis of the study is the theoretical and methodological developments of linguists, psycholinguists, and philologists who focus on the formation and development of translation competence and the development of modern methodological approaches. Their research confirms that translation competence is an integral part of the training of future translators. The study presents a typology of educational tasks that contribute to the development of translation competence, including: written translation of texts of different styles, role-playing games with elements of interpretation, translation with commentary on linguistic decisions, terminology-centric exercises, work with culturally marked elements and audiovisual translation. The didactic value of such tasks is outlined. It is concluded that it is necessary to introduce a systematic and purposeful approach to the organisation of translation training for students of captivity. Prospects for further research are seen in the creation of innovative learning models using digital technologies and interdisciplinary integration.
References
Горошкін І. О. Перекладацька компетентність як індикатор сформованості мовної особистості майбутнього перекладача. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714369/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BD_2018-converted.pdf
Ігнатенко В. Д. Особливості навчання майбутніх перекладачів з урахуванням сучасних тенденцій в індустрії перекладу. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 4. С. 16–20.
Ізмайлова І. Г. До питання про формування професійної компетенції у студентів спеціальності «Переклад» у сучасних умовах, 2008. URL : http://www.vmurol.com.ua/upload/Naukovo_doslidna%20robota/ Elektronni_vidannya/Act_problemi/2008/2/36.pdf (30.10.17), C. 1–13.
Притиченко Г. Сучасні тенденції у перекладознавстві та їх вплив на роботу перекладача. Молодий вчений. 2021. № 12 (100). С. 222–225 (дата звернення: 05.06.2023).
Приходько В. Б., Киселюк Н. П., Найдюк О. В. Роль перекладача в міжкультурному діалозі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія» : Серія «Філологія». 2020. № 9 (77). С. 64–66. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2794
Кочубей О. Психологічні чинники становлення перекладацької компетентності майбутніх філологів [Текст] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. Київ, 2016. 315 с.
Рудіна М. Перекладацька компетентність: науково-теоретичний та методичний аспекти її формування у студентів-філологів як майбутніх фахівців. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. № 36, Київ, 2017. С. 61–67.
Bell S. J. The challenges of setting and monitoring the standards of community interpreting: An Australian perspective. In S.A. Carr, R. Roberts, A. Dufour, D. Steyn (Eds.), The critical link: interpreters in the community. Amsterdam: Benjamins. 1997. P. 93‒108.
Hymes D. H. On Communicative Competence. In J. B. Pride, J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics Selected Readings, 1972. P. 269–293.
Sandrini, P. Die Rolle des Übersetzers im mehrsprachigen Umfeld. Zum Berufsprofil des Übersetzers im multikulturellen Umfeld am Beispiel Südtirols. URL : http://www.petersandrini.net/publik/rolle.pdf, S. 54–57.
Savington S. J. Communicative competence : Theory and Classroom Practice. Menlo Park, C. A. : AddisonWesley Publishing Company, 1983. 325 p.