MODERN EDUCATIONAL GUIDELINES FOR STUDENT TRAINING AT THE UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.15

Keywords:

professional training, motivational and target sphere, system approach, value orientations, motivational mechanism

Abstract

The purpose of article is determination of factors of forming of specialists in the system of the motivational and value relations of the personality in modern space of the social and economic relations of subjects of pedagogical activity. Questions of increase in efficiency of functioning of a higher educational institution, forming of new value systems at students and directly in a higher educational institution, creations of new instruments of ensuring quality of education both a paradigm of a higher educational institution, and forming by training of specialists which harmoniously combine high professional level with humanistic thinking and behavior of properties of students to correspond to this paradigm are considered. The essence of such concepts as motivation, internal and external motives, the motivational mechanism, professional training, quality of education, the innovation culture, personally oriented education reveals. In the course of scientific search, methods of systems analysis of scientific and methodical sources and generalization of scientific views on a research problem were involved. The analysis, synthesis and generalization of theoretical provisions on the principles of system approach is carried out. It allows to claim that forming of the purposes, interest and motives of future specialists happens as under the influence of the external environment, and is caused by internal motives. External motives should turn into internal over time and then interest and the purposes begin to work in system unity and are capable to create personal qualities of the student through forming of steady value reference points. Conclusions. It is proved that in new social and economic conditions trends of social development which inevitably led to change of educational reference points both public policy, and certain individuals changed. It defined a priority of universal values, creation of conditions for free personal development, capable to be the most effective and demanded productive force.

References

Акофф Н., Рассел Л. О менеджменте. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 448 с.

Кошевая Л. Системность педагогических технологий в формировании личностных качеств специалистов. Опыт и перспективы подготовки специалистов и Болонский процесс : материалы Научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава ДГМА, г. Краматорск, 21 февраля – 1 марта 2005 г. / под общ. ред. С. Ковалевского. Краматорск, 2006. С. 197–207.

Медведева О., Суровцева Р. Новый подход к преподаванию основ корпоративной культуры в вузе. Корпоративна культура організацій XXI століття : збірник наукових праць / за заг. ред. С. Ковалевського. Краматорськ : ДДМА, 2010. С. 138–142.

Запесоцкий А. Какого человека должна сформировать сегодня система образования? Высшее образование в России. 2003. № 3. С. 45.

Жариков С., Гринь А. О системе формирования корпоративной культуры факультета. Корпоративна культура організацій XXI століття : збірник наукових праць / за заг. ред. С. Ковалевського. Краматорськ : ДДМА, 2006. С. 36–40.

Барановский А., Вольвач В. Инновационный вуз на рынке образовательных услуг: монография. Омск : Омский экон. институт, 2005. 171 с.

Столяров В., Быховская И., Лубышева Л. Концепция физической культуры и физкультурного воспитания (инновационный подход). Теория и практика физической культуры. 1998. № 5. С. 11–16.

Лях В., Копылов Ю., Малыхина Т. Физическое воспитание учащихся общеобразовательной школы : состояние, перспективы и пути реорганизации. Теория и практика физической культуры. 1998. № 9. С. 49–51.

Шадриков В. Философия образования и образовательные политики. Москва : Логос, 1993. 180 с.

Романова С. Синергетичний підхід як сучасна методологічна орієнтація корпоративної культури. Корпоративна культура організацій XXI століття : збірник наукових праць / за заг. ред. С. Ковалевського. Краматорськ : ДДМА, 2009. С. 25–29.

Бойчук Ю. Людина як космопланетарний та біопсихосоціальний феномен. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія «Філософія». 2013. Вип. 40. Ч. І. С. 51–67.

Богуш А. Дефініції «духовність» і «моральність» в аспекті національного виховання в Україні. Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах : збірник наукових праць. Київ, 2000. Кн. 1. С. 18–23.

Науменко Н. Формування духовного здоров’я особистості як сучасна педагогічна проблема. Наукові записки : науково-методичний збірник. Серія «Психолого-педагогічні науки». Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2012. № 2. С. 32–36.

Воскобойнікова Г. Концепція комплексної оцінки адаптаційних можливостей у формуванні і збереженні індивідуального здоров’я людини. Наука і освіта : науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2014. № 8/CXXV. 224 с. С. 35–39.

Маркова А. Психология профессионализма. Москва : Знание, 1996. 312 с.

Мироненко Е. Корпоративная культура инженерно-экономического факультета как составляющая корпоративной культуры ДГМА. Корпоративна культура організацій XXI століття : збірник наукових праць / за заг. ред. С. Ковалевського. Краматорськ : ДДМА, 2006. С. 12–17.

Яранський Д., Мішковець Н. Концептуальні основи формування вітчизняної моделі управління. Економічний вісник Донбасу. 2006. № 1 (3). С. 108–113.

Земская Ю., Кузнецова Е. Проектная деятельность как инструмент формирования ценностей в молодежной среде. Корпоративна культура організацій XXI століття : збірник наукових праць / за заг. ред. С. Ковалевського. Краматорськ : ДДМА, 2010. С. 128–130.

Блауберг И., Юдин Э. Становление и сущность системного подхода. Москва : Наука, 1973. С. 80–83.

Published

2021-11-26

How to Cite

КОШЕВА, Л. (2021). MODERN EDUCATIONAL GUIDELINES FOR STUDENT TRAINING AT THE UNIVERSITY. Acta Paedagogica Volynienses, (4), 99–104. https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.15

Issue

Section

SECTION 2 PRIMARY EDUCATION